Väitös taidekasvatuksen alalta, TaM Marjo Heino

Joki taiteen paikkana
Joen pinta jäätyy, puut heijastuvat veteen. Henkilö kurottaa vedenpintaan.
Taiteilijana työskenteleminen osana yhteisöllistä maisemansuojelua. Ympäristöperformanssi. Kuva: Marjo Heino.

TaM, KuM Marjo Heino väittelee 3.2.2023 klo 12:00 Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, taiteen ja median laitoksella salissa B, Otakaari 1, Espoo. Väitöskirjan nimi on "Taiteilijana työskenteleminen osana yhteisöllistä maisemansuojelua".

Vastaväittäjä: Yliopistonlehtori, taidegraafikko Jouko Pullinen, Tampereen yliopisto
Kustos: Prof. Helena Sederholm, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, taiteen ja median laitos

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/54

Väitöstiedote:

Taiteellinen väitöstutkimus pohtii taiteilijana työskentelyn merkityksiä kuvataiteilija-ammatin laajentuessa. Taiteen paikkana virtasi 121 kilometriä pitkä Kokemäenjoki ja tutkimuksen keskiössä oli ainutlaatuinen maisemantutkimusta ja taiteilijan työtä yhdistävä kaksivuotinen hanke. Kulttuurikartoituksen ja taiteen yhteen kietoutuminen synnytti työskentelytapojen yhdistelmiä, yhteisöllistä maisemansuojelua. Taiteen ansiota oli kokemuksellisuus, sen avulla tavoitettiin yhteisöt ja kasvatettiin yhteisöllisyyttä.

Taiteilijana työskentelyn yhteisyyttä pohdin omasta kokemuksesta käsin sekä haastattelemalla muita taiteilijoita. Muita tutkimuksen osana esiin nousseita teemoja olivat esimerkiksi luontohuoli, häiriö ja dialogi. Tutkimuksen taiteelliset osat muodostuivat kahdesta kuratoidusta yhteisnäyttelystä, valikoiduista teoksista sekä toteutuneista taideprosesseista. Tutkimus merkityksellistää taiteilijoiden työtä osana yhteistyöhankkeita.

Väittelijän yhteystiedot:

Sähköposti [email protected]