Väitös sovelletun elektroniikan alalta, DI Kim Blomqvist

Väitöksen nimi on “Feasibility of body electrical loss analysis in detection of abdominal visceral fat”

Vatsaonteloon sisäelinten ympärille sekä maksan sisälle kertynyt liikarasva lisää diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä huomattavasti enemmän kuin ihonalainen rasva. Pelkkä painoindeksi tai vyötärönympärysmitta eivät ole täysin luotettavia arvioitaessa diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä. Myös normaalipainoinen voi olla sisäisesti lihava. Sisäelinrasvan mittaaminen tarkasti yksinkertaisin menetelmin on kuitenkin haastavaa. Tietokonetomografia ja magneettikuvantaminen ovat tarkkoja mutta myös kalliita menetelmiä rasvajakauman määrittämiseksi. Bioimpedanssimenetelmät ovat sen sijaan kustannustehokkaita ja niiden on oletettu olevan potentiaalisesti tarkempi vaihtoehto sisäelinrasvan määrän arvioimiseen kuin painoindeksi tai vyötärönympärys.

Väitöstyössä rakennettiin uudenlainen bioimpedanssimenetelmä, joka perustuu magneettikentässä tapahtuvien häviöiden havainnointiin. Menetelmässä mitattavan henkilön vatsan alue ympäröidään kelalla. Tämän jälkeen kelan kuormitus mitataan useammalla taajuudella. Mitä nopeammin kelan kuormitus kasvoi taajuuden funktiona, sitä enemmän mitattavalla henkilöllä ajateltiin olevan sisäistä rasvaa. Hypoteesia testattiin vertaamalla tuloksia magneettikuvasta laskettuun sisäelinrasvan pinta-alaan. 38 koehenkilön testissä korrelaatiokertoimeksi saatiin
r = 0.61. Vaikka sisärasvan mittaamisessa ei päästy tavoitetarkkuuteen, väitöstyön tuloksien uskotaan auttavat uusien bioimpedanssilaitteiden ja kehonkoostumusparametrien kehittämisessä. Tutkimuksessa arvio sisärasvan määrästä saatiin mittaamalla ilman muuta tietoa kohteesta. Tässä mielessä se poikkeaa esim. impedanssivaaoissa käytetyistä menetelmistä.

Vastaväittäjinä toimii  TkT Jari Viik, Tampereen yliopisto

Kustoksena on emeritus professori Raimo Sepponen Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulusta, sähkötekniikan ja automaation laitokselta. Valvojana on toiminut professori Ilkka Laakso samalta laitokselta.

Väitöksen verkkosivu

Väittelijän yhteystiedot: Kim Blomqvist, p. 040 821 5989, [email protected]