Väitös sisäympäristötekniikan alalta, DI Jenni Inkinen

Juomaveden ja kosketuspintojen bakteeristoon vaikuttavien tekijöiden merkitys avautumassa.
Kupari

Diplomi-insinööri Jenni Inkinen väittelee 12.10.2018 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, rakennustekniikan laitoksella, aiheesta Microbiological effects of copper and other abiotic factors in drinking water and touch surface environments. Väitöksen ala on sisäympäristötekniikka.

Väitöstutkimus keskittyy juomavesijärjestelmien sekä kosketuspintojen mikrobiologisiin erityispiirteisiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin todellisia elinolosuhteita ja uusia tutkimustekniikoita. Aikaisemmat tiedot juomavesien bakteeriyhteisöistä ovat pääosin rajoittuneet viljelymenetelmillä saatuihin tuloksiin.

Uusien syväsekvensointimenetelmien avulla tutkimuksessa voitiin selvittää juomavesijärjestelmien koko bakteeriyhteisöt ja niihin mahdollisesti vaikuttavien ympäristötekijöiden merkitystä (kuparimateriaali, käyttöolosuhteet, desinfiointi, magneettinen vedenkäsittely). Ympäristötekijöistä käsiteltiin erityisesti kuparimateriaalia sekä kiinteistöjen juomavesiputkiston materiaalina että kosketuspintojen antimikrobisena ratkaisuna. Kupari on laajalti käytetty materiaali sisäympäristöissä ja voi edistää alhaisten bakteerimäärien ylläpitoa vesijärjestelmissä ja kosketuspinnoilla riippuen ympäröivistä olosuhteista. Tutkimus kuparin tehosta käytännön olosuhteissa on tarpeen, koska tehoon vaikuttavat käytännön olosuhteet vaihtelevat.

Käyttöolosuhteet (seisotus, lämpötila) ja lisädesinfiointi paljastuivat tärkeiksi juomavesijärjestelmän bakteeristoihin vaikuttaviksi tekijöiksi. Tutkimus vahvistaakin nykyistä suositusta käyttää ainoastaan juoksutettua vettä juomavetenä. Juomaveden suhteen kupariputket muistuttivat ominaisuuksiltaan muoviputkia (PEX) ilman antibakteerisia vaikutuksia, mutta kuparisilla kosketuspinnoilla antibakteerisia vaikutuksia ilmeni. Kuparin käyttöä kosketuspintojen antibakteerisena materiaalina voidaan suositella erityisesti pienille, usein kosketuille ja eniten kontaminoituneille kosketuspinnoille.

Vastaväittäjä: PhD Frederik Hammes, Ghent University (Belgium), Eawag, Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology (Switzerland)

Valvoja: Professori Heidi Salonen, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennustekniikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49

Väittelijän yhteystiedot: Jenni Inkinen, [email protected]