Väitös sähköverkkojen ja suurjännitetekniikan alalta, DI Toni Tukia

Väitöksen nimi on “Models for evaluating the power consumption of elevators – The perspective of power systems and demand response”

Sähköverkon luotettava toiminta vaatii jatkuvaa tasapainoa sähköntuotannon ja –kulutuksen välillä. Lisääntynyt uusiutuvan tuotannon, kuten tuulivoiman, määrä aiheuttaa kuitenkin sähköntuotantoon epävarmuutta ja vaihtelevuutta, mikä vaatii joustavuutta myös sähkönkulutuksessa. Tämä lisää tarvetta löytää uusia kustannustehokkaita menetelmiä, joilla säätää loppukäyttäjien sähkönkulutusta. Tätä säätöä kutsutaan myös nimellä kysyntäjousto.

Tässä työssä arvioidaan mahdollisuutta käyttää hissejä ohjattavana sähkökuormana osana sähköverkon kysyntäjoustoa. Tätä varten väitöskirjassa käydään läpi menetelmiä, joilla hissien hetkittäistä tehoa ja pidemmän aikavälin energiankulutusta voidaan mallintaa riittävän tarkasti ja helposti. Esitettyjen menetelmien yhdistäminen matkustajaliikenteen simulointiin ja siitä johtuvaan hissien käyttöön auttaa ymmärtämään hissien kysyntäjouston vaikutuksia sekä hissien sähkönkulutukseen että matkustajaliikenteen sujuvuuteen. Tämä mahdollistaa kysyntäjoustoon sopivimpien hissiryhmien ja ohjausmenetelmien tunnistamisen.

Vastaväittäjänä toimii  professori Jamo Partanen, Lappeenrannan – Lahden teknillisestä yliopistosta (LUT)

Kustoksena on professori Matti Lehtonen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulusta, sähkötekniikan ja automaation laitokselta.

Väitöskirjan verkkosivu

Väittelijän yhteystiedot: Toni Tukia, [email protected]