Väitös rakennustekniikan alalta, M.Sc. Seyedmohammadjavad Seyedan

Väitöskirjan nimi on: Granular Material Point Method: a numerical approach based on continuum mechanics for modelling granular flows.
Modelling silo filling

Työkalun luominen rakeisten materiaalien virtaamien mallintamiseksi

Granulaarisia materiaaleja, kuten hiekkaa, siemeniä, kiviä ja riisiä, on kaikkialla ja niiden liikkeet, esimerkiksi joen sedimenttien, aavikoiden hiekkojen ja vuoristojen lumien liikeet, ovat yleisiä luonnossa. Nämä granulaaristen materiaalien liikkeet voivat aiheuttaa luiskien epävakautta, jonka seurauksena voi syntyä maanvyöryjä ja sedimenttivirtoja, jotka aiheuttavat vaaraa ihmisille sekä merkittäviä taloudellisia vahinkoja. Granulaaristen virtausten mallintamisen avulla voidaan parantaa turvallisuutta ja optimoida suojaavien rakenteiden suunnittelua.

Tässä väitöstutkimuksessa luotiin työkalu granulaaristen liikkeiden mallintamiseen. Työkalu auttaa insinöörejä ja tutkijoita ennustamaan granulaaristen materiaalien liikkeitä kohtuullisin laskentakustannuksin ja yksinkertaisilla konstitutiivisilla malleilla. Tutkimuksessa muokattiin kontinuumimekaniikkaan perustuvaa materiaalipistemallia granulaaristen virtausten eri vaiheiden käyttäytymisen tallentamiseksi. Työkalu tarjoaa huomattavasti todellisempia tuloksia verrattuna muihin materiaalipistemallia käyttäviin työkaluihin.

Vastaväittäjä: PhD Philip Vardon, Delft University of Technology, Alankomaat

Valvoja: Professori Wojciech Solowski, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: Seyedmohammadjavad Seyedan[email protected]

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella (sali M1, Otakaari 1).

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja