Tapahtumat

Väitös rakennustekniikan alalta, M. Sc. Lehar Leetsaar

Väitös Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta, rakennustekniikan laitokselta
SCPTu probe ready for action

Väitöskirjan nimi: Ruuvipaalujen kantokestävyys silttisessä pohjamaassa perustuen mekaanisiin, puristin- ja seismisiin kairauksiin

Tohtoriopiskelija: Lehar Leetsaar
Vastaväittäjä: Prof. Kenneth Gavin, TU Delft, Alankomaat
Kustos: Senior Adviser Leena Korkiala-Tanttu, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan laitos

Staattista koekuormitusta pidetään parhaana menetelmänä määrittää paalun kantokestävyys. Menetelmää käytetään kuitenkin suhteellisen vähän, koska se on kallis. Virossa paalujen kantokestävyys arvioidaan yleensä perustuen kairausdataan, erityisesti käyttäen erittäin raskasta heijarikairausta (DPSH-A). Puristin-heijarikairaus on yleistynyt, mutta puristinkairausta käytetään vain harvoin. Tässä työssä käytetyillä suorilla menetelmillä voidaan kapasiteetti määrittää suoraan kairausvastuksesta. Näiden menetelmien heikkous on se, että vastuksen korrelaatio paalujen kuormaan ja siirtymiin voi olla rajallinen. Kuorma-siirtymä-suhteen hallita on oleellinen seikka kantokestävyyden määrittämisessä. Useita analyyttisiä menetelmiä on kehitetty perustuen kenttämittauksiin. Seismisistä puristinkairauksista määritettävä pienten muodonmuutosten moduuli on tässä avainasemassa. Tämän työn tavoitteena on ollut määrittää ruuvipaalujen kantokestävyys perustuen mekaanisiin, puristin- ja seismisiin kairauksiin. 

Työn tulokset osoittivat, että kantokestävyysarvioiden luotettavuus parani merkittävästi, kun kairaukset ulottuivat useamman metrin syvemmälle kuin paalun kärki. Fundex-paalujen kapasiteetin arviointiin soveltui parhaiten LCPC-menetelmä, vaikka yleensä parhaana on pidetty Briaud & Tuckerin (1988) menetelmää. Eurokoodi 7 menetelmä osoittautui tarkimmaksi menetelmäksi kun arvioitiin puristin- ja puristin-heijarikairausten tuloksia. Kaikilla näillä kolmella menetelmällä käyttämällä 10% muodonmuutoskriteeriä päästään luotettaviin tuloksiin. 

Avainsanat: puristinkairaus (CPTu), paalun koekuormitus, puristin-heijarikairaus (SDT), erittäin raskas heijarikairaus (DPSH-A), seisminen puristinkairaus (SCPTu), leikkausaallon nopeus, kantokestävyys, paalu, staattinen kuormituskoe

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

 Yhteystiedot: Lehar Leetsaar, [email protected], puh: +372 53409015

Insinööritieteiden korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: