Väitös radiotekniikan alalta, M.Sc. Tauseef Siddiqui

Väitöskirjan nimi on: Novel Modulated Backscattered Communication Techniques for Transponder Based on Multiple Antennas
Antenna cluster along with modulators PCB circuit

M.Sc. Tauseef Siddiqui väittelee 18.5.2022 klo 12 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa, elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella, salissa AS1, Maarintie 8, Espoo. Väitöskirjan nimi on "Novel Modulated Backscattered Communication Techniques for Transponder Based on Multiple Antennas".

Vastaväittäjä: Prof. Will Whittow, Loughborough University, UK
Vastuuprofessori: Prof. Ville Viikari, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen: https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Sähkötekniikan korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53

Väitöstiedote:

Verkossa kiinni olevien esineiden internetin (IoT) laitteiden määrän arvioidaan ylittävän 25 miljardia vuoteen 2030 mennessä. IoT-laitteiden lisääntynyt käyttö elämän eri osa-alueilla on johtanut huomattaviin hyötyihin, kuten elämänlaadun paranemiseen ja tehtävien automatisointiin. Tämän seurauksena IoT-laitteiden antenneille asetetaan yhä tiukempia suorituskykyvaatimuksia langattoman viestintäteknologian kehittyessä. Viime aikoina on kiinnitetty yhä enemmän huomiota uuteen takaisinsirontatekniikkaan ABCS:sään (Ambient Backscatter Communication System. Toisin kuin perinteinen takaisinsironta, ABCS ei itse tuota radioaaltoa, vaan se hyödyntää jo saatavilla olevia radiosignaaleja ympäristöstä, kuten radiolähettimistä, Bluetoothista, televisiotorneista, matkapuhelinmastoista ja Wi-Fi-yhteyspisteistä. Takaisinsirontalaite (transponderi) tuottaa olemassa olevista signaaleista moduloidun heijastuksen, mikä aiheuttaa signaalin vaiheen ja/tai amplitudin vaihtelua lähellä olevassa vastaanottimessa. Näin ollen ABCS on energia- ja spektritehokkaampi. ABCSs on myös yksi ehdolla olevista ratkaisuista 6G:tä hyödyntäviä IoT-verkkoja varten. Tässä väitöskirjassa esitetyn tutkimuksen tarkoituksena on tarjota transponderiantenniratkaisuja, joilla parannetaan takaisinsirontaan perustuvien viestintätekniikoiden suorituskykyä ja joita voitaisiin käyttää tulevaisuuden IoT-sovelluksissa. Väitöskirjassa esitellään transponderi, joka voi suorittaa amplitudi- ja vaihemodulaation itsenäisesti. Tällainen modulaattori mahdollistaa sellaisen modulaatiojärjestelmän, jonka käyttö edellyttää useita tiloja. Lisäksi tutkimuksessa keskitytään laajakaistaisen transponderin suunnitteluun ja toteutukseen, joka on toteutettu taajuussäädettävällä klusteriantennilla. Tämä lähestymistapa eliminoi tyypillisesti tarvittavat säätökomponentit ja käyttää keskinäistä kytkentää hyödykseen. Nykyiset teknistä kärkeä edustavat ja moduloitua takaisinsirontaperiaatetta käyttävät transponderit perustuvat antenneihin, joiden impedanssia ei voi säätää. Laajakaistainen transponderi voi tässä skenaariossa hyödyntää ympäröivää aaltoa tehokkaasti. Lisäksi väitöskirjassa esitellään uudenlainen antenniryhmään ja vaiheistettuihin modulaattoreihin perustuva keilan kääntöön kykenevä transponderi. ABCS:n RF-lähteet ovat lähetystehojen ja -paikkojen osalta arvaamattomia. Siksi RF-lähteiden tehokas käyttö edellyttää, että transponderi virittää toimintansa sinne, missä on saatavilla suurin teho ympäristöstä.

Väittelijän yhteystiedot:

Email [email protected]