Väitös radiotekniikan alalta, DI Antti Lamminen

Väitöksen nimi on “Design of millimetre-wave antennas on LTCC and PCB technologies for beam-steering applications”

Älykkäät millimetriaaltoantennit kuvioidaan   keraamialustalle tai piirilevylle

Langattoman tietoliikenteen datamäärän kasvu vaatii yhä laajempia taajuuskaistoja, joita ei ole enää juuri saatavilla perinteisillä alle 6 GHz:n mikroaaltotaajuuksilla. Sen sijaan millimetriaaltotaajuuksilla (30-300 GHz) on paljon käyttämätöntä taajuuskapasiteettia, jota halutaan hyödyntää tulevaisuuden mobiiliverkoissa.

Tässä väitöskirjassa tutkitaan erityyppisten millimetriaaltoantennien toteutustapoja 60-110 GHz taajuusalueella. Valmistustekniikat ja -materiaalit ovat olennaisia antennien suorituskyvyn kannalta. Tässä työssä tutkitaan menetelmiä antennien suorituskyvyn parantamiseksi kun antennit valmistetaan käyttäen monikerroskeraamitekniikkaa (LTCC) sekä edistyksellistä piirilevytekniikkaa (PCB). Millimetriaaltotaajuuksilla tarvitaan usein suuntaavia antenneja, joilla on kapea säteilykeila. Tässä väitöskirjassa esitetään kolme antennijärjestelmää, joissa kapeaa säteilykeilaa voidaan ohjata sähköisesti eri suuntiin laajemman kulma-alueen kattamiseksi. Esimerkkinä linssiantenni, jonka säteilykeilaa voidaan ohjata piirilevyllä olevilla syöttöantenneilla 16 eri suuntaan 80 asteen kulma-alueella. Tässä työssä kehitettyjä antenneja voidaan hyödyntää mm. langattomien tietoliikenneverkkojen tukiasemissa tai päätelaitteissa.

Vastaväittäjänä toimii professori emeritus Juan R. Mosig, Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), Sveitsi

Valvojana on professori Zachary Taylor Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöskirjan verkkosivu

Väittelijän yhteystiedot: Antti Lamminen, VTT, p. 040 8327 659, [email protected]