Tapahtumat

Väitös pukusuunnittelun alalta, FM Alexandra Ovtchinnikova

Väitös Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta, elokuvataiteen laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Dressing Poetics: The Costume-Image in Soviet Poetic Cinema
Tohtoriopiskelija: Alexandra Ovtchinnikova
Vastaväittäjä: Apulaisprofessori Joshua First, University of Mississippi, USA
Kustos: Professori Sofia Pantouvaki, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, elokuvataiteen laitos

Alexandra Ovtchinnikovan väitöskirja ”Puvun poetiikka: puku-kuva neuvostoliittolaisessa runollisessa elokuvassa” ('Dressing Poetics: the Costume-Image in Soviet Poetic Cinema') käsittelee pukusuunnittelun merkitystä neuvostoliittolaisessa runollisessa elokuvassa. Analyysin kohteena on joukko 1960-luvun neuvostoelokuvantekijöitä, ohjaajia ja pukusuunnittelijoita, jotka tunnetaan rohkeasta kokeellisuudestaan, etno-kansallisten motiivien käytöstä sekä innovatiivisista elokuvallisista tekniikoistaan. Väitöskirja osoittaa, kuinka aiemmassa aihetta koskevassa tutkimuksessa lähes kokonaan sivuutetulla pukusuunnittelulla on keskeinen rooli kyseisten elokuvatekijöiden mielikuvituksellisten maailmojen ja omintakeisen visuaalisen ilmeen luomisessa. 

Tutkimus havainnollistaa pukusuunnittelun syvällistä vaikutusta neuvostoliittolaisen runollisen elokuvan visuaaliseen erityisyyteen kolmen elokuvan kautta. Nämä ovat Sergei Parajanovin ”Granaattiomenan väri” (1969), Tengiz Abuladzen ”Rukous” (1967) ja Yuri Illienkon ”Juhannusaatto” (1968). Tarkastelemalla näitä teoksia väitöskirja tekee näkyväksi, kuinka puvut määrittelevät elokuvakokemuksen taiteellisia ja kerronnallisia ulottuvuuksia. Tutkimus nostaa esiin puvun keskeisenä osana näkyvän kokonaisuuden sommittelua, mise-en-scèneä, niin esituotannossa kuin valmiin elokuvan ilmaisussa. Se paljastaa, kuinka pukusuunnittelu muovaa neuvostoliittolaisen runollisen elokuvan tunnelmaa, teemoja ja tarinankerrontaa. Näin ollen tutkimus määrittää ekspressiivisen tai ”maalauksellisen” lähestymistavan pukusuunnitteluun yhdeksi neuvostoliittolaiselle runolliselle elokuvalle keskeisistä ominaispiirteistä. 

Tukeutumalla käsitteeseen jota kirjoittaja kutsuu ”puku-kuvaksi” ('costume-image'), tutkimus ei tarkastele pukua pelkästään fyysisenä vaatteena vaan taiteellisena osa-alueena, joka kuljettaa elokuvan visuaalista ilmettä kohti ekspressiivistä ilmaisua. ”Puku-kuva” tarjoaa uuden metodologisen työkalun, jonka avulla on mahdollista analysoida, kuinka puvut ovat vuorovaikutuksessa elokuvan tyylin kanssa. Lähestymistapa avaa mahdollisuuksia niin tutkijoille kuin elokuvantekijöillekin uudelleenmäärittää pukusuunnittelun ja elokuvan välistä suhdetta. Väitöskirja täydentää merkittävällä tavalla neuvostoliittolaista elokuvaa käsittelevää tutkimusta. Se täydentää aiemman elokuvan pukusuunnittelun tutkimusta korostamalla puvustuksen taiteellista ja emotionaalista voimaa keskeisenä osana elokuvailmaisua.

Avainsanat: Neuvostoliiton runollinen elokuva, pukusuunnittelu, puku-kuva, elokuvatyyli ja estetiikka, Neuvostoliiton elokuva, modernistinen elokuva 1960-1980.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/54

Zoom-pikaopas: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/zoom-pikaopas

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: