Väitös mittaustekniikan alalta, DI Janne Askola

Väitöskirjan nimi on: "Advances in LED Photometry and Ageing Procedures of LED Luminaires"

Vastaväittäjä: tohtori Joaquín Campos-Acosta, Instituto de Óptica Daza de Valdés (IO-CSIC), Espanja
Kustos: professori Erkki Ikonen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos

Väitöstilaisuus järjestetään etäyhteyden (Zoom) kautta. Linkki väitökseen

Zoom pikaopas

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla

Sähkötekniikan korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53

Väitöstiedote:

Hehkulamppujen vaiheittainen poistuminen ja LEDeihin perustuvaan valaistukseen siirtyminen ovat tuoneet optisen metrologian kalibrointitoimintaan sekä haasteita että mahdollisuuksia. Käytössä olevat mittausmenetelmät on kehitetty ennen LED-lähteiden olemassaoloa ja siten päivitykset mittausmenetelmiin ovat tärkeitä.

Tässä työssä saavutettiin useita parannuksia LEDien fotometriassa. Työssä havaittiin optisen apertuurin effektiivisen pinta-alan muuttuminen, kun apertuurin läpi puhalletaan typpikaasua. Tämä on tärkeä askel pienempien epävarmuuksien saavuttamiseen siirryttäessä LED-pohjaisiin primaarisiin fotometrisiin mittauksiin. Sen lisäksi tutkittiin LED-pohjaisten katuvalaisimien, jälkiasennettavien LED-lamppujen sekä orgaanisten LED-paneelien ikääntymistä eri menetelmillä. Nämä kaikki esittelevät sekä mahdollisuuksia että haasteita aikakaudella, jolla siirrytään LEDeihin perustuvaan valaistukseen.

Väittelijän yhteystiedot:

Sähköposti [email protected]