Väitös mittaustekniikan alalta, DI Alexander Kokka

Väitöksen nimi on “Spatial and spectral corrections for integrating sphere photometry and radiometry”

LED-valaistus on yleistynyt niin sisä- kuin ulkotiloissa ja on syrjäyttämässä hehku- ja energiasäästölamppuihin perustuvat valaistusratkaisut. Monet LED-tuotteiden ominaisuudet poikkeavat näistä perinteisistä sähkövalonlähteistä. Kuitenkin nykyiset mittausmenetelmät ja -tekniikat on kehitetty hehkulampputeknologiaa varten. Poikkeavuudet valonlähteiden teknologioissa aiheuttavat mittausepävarmuutta, mikä voi johtaa energiatehottomampien valaistusratkaisujen ja -hankintojen tekemiseen. Tämä epävarmuus haittaa myös uusien valaistustuotteiden kehitystä.

Tässä väitöskirjatyössä kehitettiin uusia menetelmiä, jotka parantavat mittaustarkkuutta mitattaessa LED-valoa. LED-lähteiden monimuotoisista valojakaumista johtuvan mittausepävarmuuden pienentämiseksi kehitettiin kalansilmäkameraan perustuva mittausmenetelmä, joka on kymmeniä tai jopa satoja kertoja nopeampi ja kustannustehokkaampi kuin laajasti käytössä olevat valojakaumien mittauslaitteistot. LED-lähteiden ja yleisesti detektoreiden kalibrointiin käytettävien lamppujen toisistaan poikkeavista spektreistä johtuvan mittausepävarmuuden pienentämiseksi kehitettiin LED-pohjainen kalibrointispektri. Uuden kalibrointispektrin käyttö LED-valomittauksissa pienensi mittausvirheet keskimäärin puoleen verrattuna nykyisin yleisesti käytössä olevaan kalibrointispektriin.

Vastaväittäjä toimii Dr Dong-Hoon Lee, Korea Research Institute of Standards and Science, Korea

Valvojana on professori Erkki Ikonen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos.

Väitöksen verkkosivu

Väittelijän yhteystiedot: Alexander Kokka, p. 050 3567757, [email protected]