Väitös mikro- ja nanoelektroniikkasuunnittelun alalta, DI Mikko Martelius

Väitöksen nimi on “Digital-Intensive Transmitters and Power Amplifiers for Integrated Radio Systems”

Digitaali-intensiiviset lähettimet ja tehovahvistimet integroituihin radiojärjestelmiin

Tässä väitöskirjassa on kehitetty integroituja radiolähettimiä, joilla on voidaan saavuttaa korkea hyötysuhde, laaja kaistanleveys ja hyvä lineaarisuus sekä mahdollistaa samalla digitaalipiirien suuri osuus. Tavoitteena on lisätä tietämystä tavanomaisesta poikkeavista lähetintyypeistä, jotka vastaavat varsinkin uusien, entistä vaativampien radiostandardien sekä kehittyvien piiriteknologioiden tuomiin haasteisiin. Erityisesti työssä on keskitytty integroitujen tehovahvistinten suunnittelemiseen tällaisiin lähettimiin.

Tutkimuksen tuloksena on syntynyt uusi lähetinrakenne, joka mahdollistaa lähtökohtana ollutta aiemmin tunnettua rakennetta paremman lineaarisuuden tinkimättä korkeasta hyötysuhteesta. Lisäksi tehovahvistimiin on kehitetty uudenlaisia piiriratkaisuja, joita tarvitaan hyötysuhteen pitämiseksi korkeana myös matalammilla lähtötehoilla. Myös tehonyhdistinpiirien vaikutusta lähettimen suorituskykyyn ja luotettavuuteen on tutkittu. Keskeisenä osana tutkimustyötä on suunniteltu kaksi integroitua lähetinpiiriä, joiden mittaustulokset osoittavat kehitettyjen piirirakenteiden toimivuuden käytännössä.

Vastaväittäjänä toimii professori Christian Fager, Chalmers tekniska högskola, Ruotsi

Valvojana on professori Jussi Ryynänen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöskirjan verkkosivu
Väittelijän yhteystiedot: Mikko Martelius, +358 400 626532, [email protected]