Väitös matematiikan alalta, FM Matias Heikkilä

Harvinaisten ilmiöiden tutkimus on oma matematiikan osa-alueensa

Filosofian maisteri Matias Heikkilä väittelee maanantaina 29.4.2019 klo 13 Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa salissa M1, Otakaari 1, Espoo. Väitöskirjassa “On Multivariate Extremes” tutkittiin harvinaisten ilmiöiden ennustamista.

Monet poikkeukselliset ilmiöt ovat päässeet viime vuosina parrasvaloihin: Ilmastonmuutoksen merkit alkavat jo näkyä, Brexit-äänestyksen sekä Yhdysvaltojen vaalien jälkimainingit heijastuvat sekä politiikkaan että markkinatalouteen ja Suomen hallitus kaatui ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin terveydenhuollon kysymyksiin. Koska erilaiset ääri-ilmiöt saattavat harvinaisuudestaan huolimatta aiheuttaa pitkiä, jopa lähtemättömiä, vaikutuksia, niitä käsittelevälle teorialle on kestotilaus.

Väitöskirja käsittelee moniulotteista ääriarvoteoriaa. Ääriarvoteoria on harvinaisia ilmiöitä tutkiva todennäköisyysteorian ja tilastomatematiikan osa-alue, jolla on sovelluksia esimerkiksi talouden, meteorologian ja maantieteen ääri-ilmiöiden ennakoimiseen. Tyypillinen esimerkki ääriarvoteorian sovelluksesta olisi, kuinka korkeaksi pato pitäisi rakentaa, jotta se tulvisi vain kerran kymmenessä tuhannessa vuodessa. Koska kyseessä on ääritilanne jota tuskin päästään vuosikymmenienkään aikana havaitsemaan suoraan, on edes hyvän arvauksen antaminen erittäin hankalaa. Moniulotteinen ääriarvoteoria on ääriarvoteorian osa-alue tutkii muun muassa sellaisia tilanteita joissa useampi ääri-ilmiö sattuu samanaikaisesti.

Väitöskirjatyössä keskityttiin alan teorian kehittämiseen ja löydöksiin kuuluu uusia teoreettisia tuloksia, jotka omalta osaltaan mahdollistavat alan kehitystä tulevaisuudessa. Suhteessa alan muuhun kirjallisuuteen työtä voi pitää vähemmän tutkittujen lähestymistapojen tarkasteluna.

Vastaväittäjä: Assist. Prof. Anna Kiriliouk, University of Namur, Belgia

Kustos: professori Pauliina Ilmonen, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, matematiikan ja systeemianalyysin laitos

Elektroninen väitöskirja: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-8466-4