Väitös liikennetekniikan alalta, M.Sc. Farzam Tajdari

Väitöskirjan nimi on: Optimal and adaptive controller design for motorway traffic with connected and automated vehicles
motorway transport

Liikenteen ohjauksen tutkimuksella parempaa liikenteenhallintaa

Tieliikenteen kasvu erityisesti viime vuosikymmeninä on johtanut lukuisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten ruuhkaisiin tieverkostoihin, ilmanlaadun ja turvallisuuden heikkenemiseen sekä polttoaineen kulutuksen kasvuun. Itseohjautuvat ja verkottuneet ajoneuvot (Connected and Automated Vehicles, CAV) voivat osaltaan parantaa ja tehostaa liikenteen sujuvuutta lyhyillä matkoilla, joka puolestaan näkyy polttoaineen kulutuksen vähenemisenä ja parempana ilmanlaatuna. Vaikka CAV-ajoneuvojen ohjaus on haastavaa liikennevirtojen epälineaarisuuden vuoksi, sen avulla on mahdollista käyttää tehokasta liikenteenhallintakeskusta (Traffic Management Center, TMC) ruuhkien välttämiseen sekä ajamisen turvallisuuden ja ajon miellyttävyyden lisäämiseen.

Väitöstutkimuksessa on käytetty mikroskooppisia ja makroskooppisia menetelmiä huomioimaan kaistanvaihtojen ja ramppien vaikutuksia moottoritiellä: mikroskooppisesti autoa seuraavien käyttäytymismallien tasolla ja makroskooppisesti integroituna muihin valvontamittauksiin hyödyntämällä verkottuneita ajoneuvoja ja liikennevirtojen online-parametrien parempaa tunnistamista.

Lähestymistapa vie perinteistä autoa seuraavaa järjestelmää (Advance Driving Assistant Systems, ADAS) kohti täysin automatisoitujen ajoneuvojen seurantaan, joka pystyy tunnistamaan liikennekäyttäytymisen erilaisia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi liikenteen erilaiset rakenteet.

Vastaväittäjät:
Professori (Associate Professor) Simona Sacone, Genovan yliopisto, Italia
Professori Balázs Adam Kulcsár, Chalmersin teknillinen yliopisto, Ruotsi

Valvoja: Professori (Assistant Professor) Claudio Roncoli, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennetun ympäristön laitos

Väittelijän yhteystiedot: Farzam Tajdari[email protected], puh. +31613967977

Väitöstilaisuus järjestetään etäyhteydellä Zoomissa. Zoom-linkki: https://aalto.zoom.us/j/69203532020

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja