Tapahtumat

Väitös lavastuksen ja pukusuunnittelun alalta, TaM Maarit Kalmakurki

Väitöskirjan nimi on: Digital character costume design in computer-animated feature films

TaM Maarit Kalmakurki väittelee 10.12.2021 klo 12:00 Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella, Kandidaattikeskuksen B-salissa, Otakaari 1, Espoo sekä etäyhteydellä Zoomissa. Väitöskirjan nimi on "Digital character costume design in computer-animated feature films".

Vastaväittäjä: Prof. Drake Stutesman, New York University, Yhdysvallat
Kustos: Prof. Sofia Pantouvaki, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos

Väitöstilaisuus järjestetään etäyhteydellä Zoomissa, jonne voi liittyä vapaasti: https://aalto.zoom.us/s/62350160215
Zoom pikaopas: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/zoom-pikaopas

Kampuksella tapahtuvassa tilaisuudessa järjestäjä voi tarkistaa koronapassin riippuen osallistujamäärästä (lisätietoja: https://www.aalto.fi/en/study-at-aalto/being-a-doctoral-student-at-aalto, kohdassa väitöstilaisuudet).

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen: https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/54

Väitöstiedote:

Animaattori on perinteisesti ollut animaatioelokuvien hahmojen keskeinen suunnittelija ja vastannut myös pukusuunnittelusta. Koska pukusuunnitteluprosessi on jäänyt hahmosuunnittelun varjoon, tiedetään hyvin vähän puvun merkityksestä hahmon identiteetin luomisessa ja animaatioelokuvien tarinankerronnassa. Tämä väitöskirjatutkimus nostaa esille pukusuunnittelun merkitystä animaatiohahmosuunnittelussa. Tutkimuksessa esitellään pukusuunnitteluprosessia ja sen eri vaiheita kuudessa tietokoneanimaatioelokuvassa, joissa pukusuunnittelijaa on käytetty elokuvan tuotannossa.

Keskeinen tutkimustulos on, että pukusuunnittelijat ovat tärkeitä asiantuntijoita tietokoneanimaatioelokuvien tuotannoissa. Yhteistyö pukusuunnittelijan kanssa edesauttaa käsikirjoittajia ja animaattoreita lisäämään tarinaan hahmon pukuun liittyviä ideoita jo käsikirjoitusvaiheessa. Tämän yhteistyön avulla hahmot kiinnittyvät vahvemmin elokuvien tarinankerrontaan. Pukusuunnittelija edistää hahmojen visuaalisuutta värien, tekstuurien ja puvun muotojen kautta. Vaikka puvut valmistetaan animaatio-ohjelmistoilla, pukusuunnittelijat tutkivat aitoja kankaita ja vaatteita suunnitteluprosessin yhteydessä. Myös animaattorit tarvitsevat näitä samoja aitoja kankaita digitaalisten pukujen valmistuksessa. Pukusuunnittelijaa tarvitaan myös, mikäli hahmon vaatteista valmistetaan suunnitteluvaiheessa fyysiset versiot ja tukitaan niitä ihmisen päällä. Tässä prosessissa animaattorit jäljentävät tietokoneanimaatioelokuvaan vaatteen muotoa, kankaan painoa, ja tekstuuria ihmisen liikkuessa.

Väitöskirjan tuloksissa nousee esiin tietokoneanimaatioelokuvien tuotannon vaiheita, joissa hyödytään pukusuunnittelijoiden osaamista. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille, miten hahmojen uskottavuutta voidaan edistää oikeanlaisten pukujen kautta ja miten hahmot vahvistavat animaatioelokuvien visuaalista tarinankerrontaa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kansallisissa ja kansainvälisissä tietokoneanimaatioelokuvatuotannoissa sekä alan opetuksessa.

Väittelijän yhteystiedot:

Sähköposti [email protected]
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: