Väitös konetekniikan alalta, M.Sc. Sunil Basnet

Väitöskirjan nimi on: Managing risks in maritime remote pilotage using the basis of the Formal Safety Assessment
Yellow Aalto pen

Merenkulun etäluotsauksen riskienhallinta muodollisen turvallisuusarvioinnin pohjalta.

Meriliikenneonnettomuuden riski on suuri vilkkailla ja kapeilla väylillä. Turvallisuuden parantamiseksi kokeneet luotsit opastavat laivojen miehistöä näillä merialueilla. Koska tällaisen turvallisuuskriittisen palvelun kestävyys ja parantaminen on tärkeää, suomalaiset luotsauksen sidosryhmät kehittävät parhaillaan etäluotsauspalvelua. Etäluotsauksessa luotsit ohjaavat aluksia etäältä teknologian avulla nousematta fyysisesti alukselle. Suomi on eturintamassa tässä innovatiivisessa lähestymistavassa, jolla on mahdollisuus alentaa luotsauksen toimintakustannuksia, lisätä tehokkuutta ja parantaa turvallisuusnäkökohtia. Teknologisista ja toiminnallisista muutoksista voi kuitenkin aiheutua uusia riskejä, jotka on tunnistettava ja hallittava. Lisäksi on tunnistettava ja sovellettava menetelmiä, jotka soveltuvat ja kykenevät tunnistamaan ja hallitsemaan riskejä tällaisessa kehittyneessä toiminnassa. Tämän tutkielman tavoitteena on hallita riskejä etäluotsauksessa käyttämällä uutta kehystä, jossa yhdistetään kehittyneitä riskinhallintamenetelmiä. Ehdotettu kehys perustuu muodolliseen turvallisuusarviointikehykseen, joka on laajalti tunnustettu ja jota sovelletaan merenkulkualalla. Tutkielmassa tunnistetaan muodollisen turvallisuusarvioinnin puutteet ja ehdotetaan uusia ratkaisuja niiden täyttämiseksi. Ehdotettu kehys käyttää ja yhdistää eri menetelmiä kokonaisuudeksi, kuten mallipohjaista systeemitekniikkaa johdonmukaisten ja ytimekkäiden järjestelmäkuvausmallien kehittämiseksi, systeemiteoreettista prosessianalyysä vaarojen tunnistamiseksi, Bayes-verkkoa riskimallien kehittämiseksi ja vaikutuskaaviota riskinhallintavaihtoehtojen arvioimiseksi kustannusten ja hyötyjen perusteella. Tämä tutkielma soveltaa ehdotettua kehystä etäluotsaustoimintaan ja esittelee tulokset yksityiskohtaisesti. Tulokset sisältävät etäluotsausjärjestelmän kuvausmallit, vaarojen aiheuttajatekijät, arvioidut riskit ja kustannustehokkaat riskinhallintavaihtoehdot. Lisäksi työssä demonstroidaan riskimallin automaattinen luominen luotsaustapahtumatietokannan avulla. Tämä työ tarjoaa olennaisen perustan etäluotsauksen riskienhallinnalle ja helpottaa sen kehittämistä. Lisäksi se tarjoaa työkaluja ja menetelmiä, jotka tukevat etäluotsauksen sidosryhmiä riskiperusteisten päätöksien tekemisessä koko etäluotsauksen kehittämisen ajan.

Vastaväittäjä: Professori (Associate professor) Ioannis M. Dokas, Democritus University of Thrace, Kreikka

Valvoja: Professori (Assistant professor) Osiris Valdez Banda, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Konetekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: Sunil Basnet, [email protected], +358451812811

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella (sali 216, Otakaari 4) sekä verkossa.

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja