Väitös konetekniikan alalta DI Risto Ojala

Väitöskirjan nimi "Computer Vision for Road User Detection and Localisation in Intelligent Transportation System Infrastructure"

Vastaväittäjä professori Laura Ruotsalainen, Helsingin yliopisto

Valvoja professori Kari Tammi, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Konetekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot [email protected]

”Tietokonenäkö älykkään liikenteen ratkaisujen mahdollistajana Lähitulevaisuudessa tieliikenne tulee kokemaan älykkäiden ratkaisujen murroksen. Uudet teknologiat kuten verkottuneet ajoneuvoratkaisut, kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä itseajavat ajoneuvot kehittyvät kiihtyvällä vauhdilla. Nämä teknologiat tarjoavat mahdollisuuksia parantaa tieliikenteen tehokkuutta ja turvallisuutta ympäri maailman. Useat edistyneet älykkään liikenteen ratkaisut vaativat toimiakseen kuitenkin kattavaa ja reaaliaikaista tietoa ympäröivästä liikenteestä. Tässä väitöskirjassa tutkittiin menetelmiä tienkäyttäjien tunnistamiseen ja paikantamiseen tieinfrastruktuuriin asennettujen kameroiden avulla. Tieinfrastruktuuriin asennettujen kameroiden paikannustietoa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi jakamalla tietoa verkon yli ympäröiville älykkäille ajoneuvoille. Väitöskirjassa tuotettiin konkreettisia ratkaisuja tienkäyttäjien tunnistamiseen ja paikantamiseen tieinfrastruktuuriin asennettujen kameroiden kuvista. Esitetyt menetelmät on suunniteltu ratkaisemaan teknologian toteutukseen liittyviä käytännöllisiä ongelmia. Kehitettyä tunnistusmenetelmää kyetään käyttämään huomattavasti verrattuja menetelmiä vaatimattomammalla laskentateholla. Kamerapohjaisen paikannuksen edellyttämää kalibrointia varten kehitetty automaattinen menetelmä soveltuu useampiin käyttökohteisiin kuin aiemmin esitetyt ratkaisut. Uuden kalibrointimenetelmän lisäksi kamerapohjaisen paikannuksen virhelähteitä analysoitiin kokeellisesti. Väitöskirjan tuloksia voidaan soveltaa älykkääseen tieinfrastruktuuriin asennettujen kameroiden tietokonenäköratkaisujen suunnitteluun ja toteutukseen. Esitetyt menetelmät tukevat älykkään liikenteen sovellusten kehitystä. Tutkimustulokset tarjoavat myös kattavaa tietoa jatkotutkimukselle kyseisiin järjestelmiin liittyen.”