Väitös kiinteistötalouden alalta, DI Mia Ala-Juusela

Väitöskirjan nimi on: "Kolme näkökulmaa matkalla energiapositiivisten alueiden toteuttamiseen: toimijat, aikaperspektiivi, fyysiset ulottuvuudet"
Visualisation of energy positive neighbourhoods and different aspect affecting it, like stakeholders, time frame and physical scale

Ratkaisuja energiapositiivisten alueiden edistämiseksi

Ilmastonmuutos on yksi ihmiskunnan suurimmista haasteista tällä hetkellä, ja vaatii kiireellisiä toimenpiteitä. Energiapositiiviset alueet ovat alueita, joilla energiantarve on pienempi kuin alueelta saatava uusiutuvan energian määrä. Ne tarjoavat hyvän ratkaisun rakennetun ympäristön negatiivisten ilmastovaikutusten pienentämiseksi. Ne auttavat parantamaan rakennuskannan energiatehokkuutta ja mahdollistavat uusiutuvan energiantuotannon tuomisen lähemmäksi kulutuspisteitä. Energiapositiiviset alueet tukevat myös ympäröiviä alueita matkalla kohti ilmastoneutraalia tilannetta. Niitä ei kuitenkaan vielä ole laajasti hyödynnetty. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa keinoja edistää energiapositiivisten alueiden leviämistä.

Työssä toteutetut toimijoiden haastattelut ja työpajat osoittivat, että rohkaistuakseen energiapositiivisten alueiden laajempaan hyödyntämiseen toimijat tarvitsevat lisää tietoa tästä konseptista ja sen hyödyistä. Näihin havaintoihin perustuen kehitettiin toimijoiden kanssa yhteistyössä uusia indikaattoreita, laskentatyökaluja, sekä liiketoimintamalli. Energiapositiivisen alueen määritelmä puuttui, ja se muotoiltiin aivan ensin.

Työn eri osavaiheissa kävi selvästi ilmi, että aluetason ratkaisut vaativat enemmän yhteistyötä ja koordinointia kuin rakennustason ratkaisut. Sen vuoksi helposti ymmärrettävä tiedotus ja helppokäyttöiset työkalut ovat avainasemassa energiapositiivisten alueiden leviämiselle. On tärkeää, että toimijoilla on yhteinen käsitys konseptista ja tavoitteista, joten määritelmä tukee hedelmällistä yhteistyötä. Työssä kehitetyt työkalut ja indikaattorit tukevat tätä prosessia.

Vastaväittäjä: Professori Minna Sunikka-Blank, Cambridgen yliopisto, Iso-Britannia

Valvoja: Professori Seppo Junnila, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennetun ympäristön laitos

Väittelijän yhteystiedot: Mia Ala-Juusela, [email protected], puh. 0503270533

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella (sali 326, Otakaari 4). Mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä Zoomissa: https://aalto.zoom.us/j/67075740772

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja