Väitös geoinformatiikan alalta, TaM Juho-Pekka Virtanen

Kuluttajan lähellä olevat teknologiat 3D geomatiikassa
Kuvituskuva väitöstapahtumaan, Aalto-kynä ja tutkimuspaperi

Internet, mobiililaitteet ja kehittyneet 3D-kartoituksen menetelmät ovat nostaneet paikkatietoaineistojen yksityiskohtatasoa, tuoneet ne kuluttajien käyttöön virtuaaliympäristöissä ja tehneet kuluttajan ja paikkatiedon suhteesta vuorovaikutteisen.

Väitöskirjassa tutkittiin kuluttajan lähellä olevien teknologioiden käyttöä paikkatietoaineistojen tuottamiseen ja hyödyntämiseen. Tutkitut teknologiat sisälsivät sisätilakartoituksen, 3D-mittauksen mobiililaitteella, 3D-tulostuksen ja selainpohjaisten virtuaaliympäristöjen ja pelimoottorin käytön sovelluskehityksessä. Tavoitteena oli testata järjestelmien suorituskykyä ja kehittää menetelmiä niiden hyödyntämiseksi.

Huomioiden laitteiden suorituskyvyn rajat, kuluttajan lähellä olevaa 3D-kartoitusta voidaan hyödyntää joko tuottamalla yksittäisiä mittoja halutuista kohteista tai kartoittamalla kokonaisia ympäristöjä. Verrattuna ammattikäyttöön tarkoitettuihin kartoitusjärjestelmiin nämä teknologiat ovat huomattavasti edullisempia ja vähentävät 3Dkartoitukseen liittyviä osaamisvaatimuksia. Pelimoottori sisällöntuotantoon sopivat menetelmät mahdollistavat todellisten ympäristöjen tuomisen interaktiivisiin 3Dsovelluksiin. Uusien aineistojen tuotannon lisäksi hyötyjä voidaan saavuttaa myös käyttämällä olemassa olevia aineistoja uusilla alustoilla, kuten pelimoottoreissa tai 3D-tulostuksessa.

Vastaväittäjä: Dr. Francois Goulette, MINES Paris Tech, Ranska

Valvoja: professori Matti T. Vaaja, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennetun ympäristön laitos

Väittelijän yhteystiedot:
Juho-Pekka Virtanen, Otakaari 4, 02150 Espoo
[email protected]

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun virastomestarin ilmoitustaululla (Otakaari 4).