Väitös energiatekniikan alalta, DI, KTM Johannes Einolander
Milloin
Missä
Tapahtuman kieli
Sähköautojen kysyntäjousto ja kaksisuuntainen lataus parantaa kotitalouksien energiaresilienssiä ja tarjoaa merkittäviä rahallisia hyötyjä.
Sähköautot tarjoavat ajonaikaisten hyötyjen lisäksi laajoja käyttömahdollisuuksia auton ollessa kytkettynä latauspisteeseen. Tämä väitöstutkimus keskittyi kartoittamaan sähköautojen kysyntäjouston ja kaksisuuntaisen latauksen hyötyjä ja mahdollisuuksia erilaisilla uusilla mallinnustekniikoilla.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää uusia mallinnusmenetelmiä, arvioida sähköautojen kysyntäjouston potentiaalia ja taloudellista arvoa sekä selvittää, kuinka kattavasti Suomen kotitaloudet voisivat hyödyntää sähköautoja minimoidakseen sähkökatkojen aiheuttamia haittoja. Tutkimus on ajankohtainen meneillään olevan energiamurroksen sekä koronapandemian jälkeen alkaneen globaalin energiakriisin vuoksi. Varsinkin energiakriisin aiheuttamat suuret sähkön hintavaihtelut ja sähkökatkojen riskin yleistyminen ovat luoneet suurta epävarmuutta kuluttajille.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa päätöksentekijöille, yrityksille, sekä myös kuluttajille, jotka pohtivat sähköauton tai kaksisuuntaisen latauspisteen hankintaa ja erilaisiin kysyntäjousto-ohjelmiin osallistumista. Kehitetyt metodit tukevat jatkotutkimusta ja ovat sovellettavissa myös yritysmaailmaan.
Tulosten perusteella nopeasti kasvavasta sähköautokannasta tulee muodostumaan merkittävä kysyntäjouston lähde, joka tarjoaa merkittäviä etuja sähköjärjestelmän vakaudelle ja jolla on suuri taloudellinen potentiaali. Kotitalouksille sähköautojen kysyntäjousto antaa huomattavan mahdollisuuden pienentää sähkönkäytön kokonaiskustannuksia. Kaksisuuntaista latausta hyödyntämällä kotitaloudet voivat myös erittäin tehokkaasti välttää sähkökatkojen aiheuttamat häiriöt. Kokonaisuutena voidaankin todeta sähköautojen älykkään hyödyntämisen parantavan energiaresilienssiä sekä sähköverkko- että kotitaloustasoilla, ja mahdollistavan merkittäviä taloudellisia hyötyjä sekä yrityksille että kuluttajille.
Tohtoriopiskelija: Johannes Einolander
Vastaväittäjä: Prof. Samuli Honkapuro, LUT Yliopisto, Suomi
Kustos: Prof. Risto Lahdelma, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos
Väitöstilaisuus järjestetään Luentosalissa M1, Otakaari 1
Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Tohtoriopiskelijan yhteystiedot:
Nimi | Johannes Einolander |
[email protected] |
Tekniikan korkeakoulujen väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49
- Julkaistu:
- Päivitetty: