Väitös bioteknologian alalta, DI Robert Pylkkänen

Väitös Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulusta, biotuotteiden ja biotekniikan laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Cellodextrin and β-D-1,3-glucan phosphorylases as biocatalysts for novel glucan structure synthesis

Tohtoriopiskelija: DI Robert Pylkkänen
Vastaväittäjä: professori Vincent Bulone, Flinders University, Australia
Kustos: professori Merja Penttilä, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu

Entsyymit avainasemassa: Räätälöidyt biomateriaalit tulevaisuuden sovelluksiin

Väitöskirjassa tarkastellaan, kuinka koeputkessa voidaan erilaisten entsyymien avulla tuottaa biomateriaalien kannalta kiinnostavia polysakkarideja, kuten selluloosaa. Tuotettujen polysakkaridien ominaisuudet pyritään räätälöimään reaktio-olosuhteisiin vaikuttamalla ja sen lisäksi tarkastellaan näiden ominaisuuksien ja muodostuneiden rakenteiden välistä yhteyttä.
Eräs tutkimuksen huomionarvioisista löydöistä on, että muuttamalla laboratoriokokeiden olosuhteita – kuten lämpötilaa tai reaktiossa käytettävien aineiden määrää – voidaan vaikuttaa muodostuneiden biomateriaalien ominaisuuksiin. Tämä avaa ovet mahdollisuudelle suunnitella ja valmistaa biomateriaaleja, jotka ovat juuri oikeanlaisia tiettyjä käyttötarkoituksia varten.
Lisäksi tutkimuksessa on onnistuttu tuottamaan kokonaan uudenlaisia rakenteita, kuten kuusikulmaisia partikkeleita, jotka voivat tarjota uusia ominaisuuksia materiaaleille. Mielenkiintoista on myös värimolekyylien lisääminen materiaaleihin, mikä voi tehdä niistä paitsi käytännöllisiä, myös visuaalisesti houkuttelevia.
Väitöskirjan tulokset laajentavat ymmärrystämme entsyymien käyttösovelluksista materiaalitieteissä ja inspiroivat etsimään uusia tapoja hyödyntää luonnon omia prosesseja kestävän kehityksen mukaisesti.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä)
Yhteystiedot:
DI Robert Pylkkänen