Väitös biotekniikan alalta, TkL Noora Salonen

Väitös Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulusta, biotuotteiden ja biotekniikan laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Expression of recombinant proteins in Lactococcus lactis – an application in D-tagatose production

Tohtoriopiskelija: TkL Noora Salonen
Vastaväittäjä: professori Per Saris, Helsingin yliopisto
Kustos: professori Alexander Frey, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu, biotuotteiden ja biotekniikan laitos

Proteiinien tuotto Lactococcus lactis bakteerissa – sovelluksena tagatoosin tuotto

Proteiinit ovat elämälle välttämättömiä ja läsnä kaikissa soluissa lukemattomine tehtävineen. Tuottamalla rekombinanttiproteiinia sopivassa tuottoisännässä voidaan saada helpommin isompia määriä proteiineja kuin eristämällä alkuperäisestä lähteestä. Rekombinanttiproteiineja voidaan käyttää mm. biologisina lääkkeinä ja erilaisissa entsymaattisissa valmistusprosesseissa.
Sama tuottoisäntä, kuten usein käytetty Escherichia coli -bakteeri, ei sovi kaikkien proteiinien tuottoon. Maitohappobakteereihin kuuluva Lactococcus lactis on hyvä vaihtoehtoinen isäntäorganismi rekombinanttiproteiinien tuotantoon, ja sillä on monia mahdollisia sovelluksia esimerkiksi elintarvike- ja lääketeollisuudessa. Rekombinanttiproteiinien tuottaminen edellyttää kuitenkin sopivaa tuottosysteemiä. Väitöskirjatyössä kehitettiin kaksi uutta rekombinanttiproteiinien tuottosysteemiä L. lactis -bakteerille. Toista näistä käytettiin Bifidobacterium longum -bakteerin arabinoosi-isomeraasin tuottamiseen, ja entsyymin ominaisuudet selvitettiin.
Tagatoosi on harvinainen sokeri, jolla on terveyttä edistäviä vaikutuksia, ja sitä voidaan käyttää vähäkalorisena makeutusaineena. Tuotantokustannukset rajoittavat kuitenkin edelleen sen kaupallista käyttöä. Tässä työssä tutkittiin tagatoosin tuottoa käyttämällä lepääviä L. lactis -soluja, jotka sisälsivät rekombinanttiproteiinina tuotettua Bifidobacterium longum -bakteerin arabinoosi-isomeraasientsyymiä.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä)
Yhteystiedot:
Tekniikan lisensiaatti Noora Salonen