Väitös bioelektroniikan ja laitetekniikan alalta, DI Marko Mikkonen

Väitöksen nimi on “Individualized Computational Modelling of Transcranial Direct Current Stimulation”

Yksilöllisyyttä aivojen tasavirtastimulaatioon laskennallisilla malleilla

Transkraniaalinen tasavirtastimulaatio (transcranial direct current stimulation, tDCS) on kajoamaton aivostimulaatiomenetelmä, joka pyrkii vaikuttamaan aivojen tilaan syöttämällä heikkoa tasavirtaa päänahan ja kallon läpi aivoihin. Menetelmä on kasvattanut suosiotaan viime vuosikymmeninä, koska se tarjoaa yksinkertaisen, halvan ja turvallisen tavan vaikuttaa aivojen toimintaan. Tasavirtastimulaatiota onkin tutkittu hoitomenetelmäksi moninaisiin neurologisiin ja psykiatrisiin sairauksiin, kuten skitsofreniaan, Alzheimerin ja Parkinsonin tauteihin sekä krooniseen kipuun. Tutkimuksen lisäksi tasavirtastimulaatiota käytetään myös hoitomenetelmänä. Suomessa tasavirtastimulaatio lisättiin kuluvan vuoden tammikuussa Käypä Hoito -suositukseen tavaksi hoitaa masennusta.

Tasavirtastimulaation tehokkuus kuitenkin vaihtelee yksilöiden välillä, mikä rajoittaa sekä hoidon tehokkuutta että vaikeuttaa tasavirtastimulaation tutkimista. Tässä väitöskirjassa tutkitaan tämän yksilöiden välisen vaihtelun syitä mallintamalla koehenkilöiden aivoissa stimulaation aikana kulkevia sähkövirtoja laskennallisesti. Tätä varten koehenkilöistä rakennetaan yksilölliset ja anatomisesti tarkat kolmiulotteiset mallit heidän magneettikuviensa pohjalta. Lisäksi väitöskirjassa tutkitaan mallinnuksen käyttämistä apuvälineenä hoidon annostelussa.

Väitöskirjan tulokset paljastavat muun muassa pään liikkeen vaikuttavan aivoissa stimulaation aikana kulkeviin sähkövirtoihin. Lisäksi väitöskirjassa yhdistetään yksilöllisesti mallinnettuja sähkövirtoja mitattuihin fysiologisiin vasteisiin, mikä tukee yksilöllisen mallintamisen käyttöä tasavirtastimulaation annoksen arvioinnissa.

Vastaväittäjänä toimii professori Alexander Opitz, University of Minnesota, USA

Kustos on professori Ilkka Laakso, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulusta, sähkötekniikan ja automaation laitokselta.

Väitöskirjan verkko-osoite

Väittelijän yhteystiedot: Marko Mikkonen, Aalto-yliopiston Sähkötekniikan korkeakoulu, Sähkötekniikan ja automaation laitos, p. 040 8477237, [email protected]

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun ilmoitustaululla Maarintie 8, Espoo.