Väitös avaruustekniikan alalta, FM Emilia Järvelä

Väitöksen nimi on “Narrow-line Seyfert 1 galaxies: Observational and statistical analysis”

Narrow-line Seyfert 1 -galaksit eli nylsyt ovat nuoria aktiivisia galakseja, joiden ytimessä piileskelevä musta aukko on odotettua energisempi suhteessa sen painoon, joka on pienempi kuin aktiivisilla galakseilla yleensä. Osa niistä kykenee muodostamaan lähes valonnopeudella sinkoavan plasmasuihkun, mutta emme tiedä miten näin varhaisessa kehitysvaiheessa olevat spiraaligalaksit pystyvät tähän. Tyypillisesti nimittäin plasmasuihkuja on löydetty vain elliptisistä galakseista.

Tämän väitöskirjatyön päätyökalu oli Metsähovin radiotutkimusaseman teleskooppi, jonka avulla löysimme useita uusia nylsyjä joilla on plasmasuihku. Uraauurtava havainto-ohjelmamme on tällä hetkellä maailman laajin. Tulokset viittaavat siihen, että mustan aukon aktiivisuuteen ja plasmasuihkun syntyyn vaikuttavat sekä galaksien väliset törmäykset että kosmisen mittakaavan ympäristö, jota ei ollut koskaan aiemmin tutkittu. Tuloksemme auttavat selvittämään kuinka galaksit ja supermassiiviset mustat aukot kehittyvät.

Vastaväittäjänä toimii professori Chris Done, University of Durham, Iso-Britannia

Valvojana on professori Anne Lähteenmäki, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöskirjan verkkosivu
Väitöstiedote (pdf.)