Väitös automaation tietotekniikan alalta, DI Olli Kilkki

Väitöksen nimi on “Optimizing Demand Response of Aggregated Residential Energy Storages”

Uusiutuvien energialähteiden kasvava osuus energiantuotannusta johtaa tarpeeseen saada myös sähkönkulutus joustamaan tarvittaessa. Esimerkiksi yksityisasuntojen sähkönkulutusta voisi hetkellisesti muokata ilman suurempia vaikutuksia käyttömukavuuteen, varsinkin jos käytössä on energiavarastoja kuten esimerkiksi vedenlämmittimiä ja akkuja. Jotta riittäviä muutoksia kuluttajien sähkönkulutukseen saataisiin, on tarpeen kehittää sopivia automaattisia menetelmiä sen suunnitteluun ja ohjauksien toteuttamiseen.

Väitöskirjassa esitetään muutamia uusia optimointimenetelmiä, joita esimerkiksi sähkön vähittäismyyjä voisi käyttää aggregoimaan osin itsenäisesti toimivia kuluttajia monipuolisesti useille markkinoille. Simuloimalla havaittiin että joustoa voitaisiin käyttää ohjatusti päivää edeltäviin markkinoihin sekä kuinka hajautetulla ohjauksella voitaisiin ohjata suuria määriä lämmityslaitteita ja energiavarastoja.

Vastaväittäjänä toimii professori Alex Huang, University of Texas at Austin, Yhdysvallat

Kustoksena on professori Valeriy Vyatkin, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, sähkötekniikan ja automaation laitos.

Väitöksen verkkosivu
Väitöstiedote (pdf.)