Väitös automaation, systeemien ja säätötekniikan alalta, DI Jouni Savolainen

Väitöksen nimi on “Added value of extended dynamic simulation in process design and operational planning”

Teolliset valmistusprosessit, esimerkiksi paperin valmistus, ovat erittäin monimutkaisia. Tämän monimutkaisuuden lisäksi, suunnittelu- ja käyttöinsinöörit kohtaavat työssään muita haasteita. Prosessien ja niiden ajotapojen suunnittelu tehdään usein tiukalla aikataululla ja rajallisilla lähtötiedoilla, tasapainoillen useiden tavoitteiden välillä. Tämä työ esittää, että simulointipohjaisilla laskennallisilla menetelmillä näitä haasteita voidaan helpottaa.

Työn neljä tapaustutkimusta osoittavat tähän suuntaan. Esitetyt laskennalliset lähestymistavat auttavat fokusoimaan suunnittelijan huomion prosessin ja sen ajostrategioiden kriittisimpiin kohteisiin. Lisäksi, työssä osoitetaan, että simulointiin pohjaavat lähestymistavat ovat sovellettavissa sekä suunnittelun alkuvaiheissa, että jo käynnissä olevan prosessin tukena.

Työ jatkaa prosessien systeemitekniikan perinnettä ja laskee rimaa simuloinnin ja muiden laskennallisten menetelmien käyttöönotossa.

Vastaväittäjänä toimii professori Erik Dahlqvist, Mälardalen University, Ruotsi

Kustoksena on professori Arto Visala Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulusta, sähkötekniikan ja automaation laitokselta.

Väitöksen verkkosivu
Väittelijän yhteystiedot: Jouni Savolainen, VTT, p. 0408298982, [email protected]