Traces from the Anthropocene. Working with Soil -keramiikkanäyttely

Venetsian Biennalen monialainen tutkimus- ja taideprojekti käsittelee ihmisen toiminnan ekologisia seurauksia keraamisen taiteen kautta.
Traces from the Antropocene exhibition in Venice Biennale in 2019. Photo: Tzuyu Chen
Traces from the Antropocene -näyttely Venetsian Biennalessa 2019. Kuva: Tzuyu Chen

Traces from the Anthropocene. Working with Soil on monialainen tutkimusprojekti, jossa ihmisen toiminnan ekologisia seurauksia käsitellään keraamisen taiteen kautta. Projekti oli esillä Research Pavilion #3:ssa yhden maailman tunnetuimman nykytaiteen tapahtuman Venetsian biennaalin 2019 yhteydessä. Koska keraamikot käyttävät perinteisesti paikallista maa-ainesta, projektissa käytettävä savi kerättiinVenetsian laguunin alueelta.

Paikallinen maa-aines analysoitiin ihmisten ja teollisuuden aikaansaamien saasteiden määrittämiseksi. Paikallisesta tiilisavesta tehtiin suuria keraamisia muotoja, ja analyysin läpi käynyttä saastunutta maa-ainesta käytettiin lopuksi keraamisten muotojen maalaamiseen. Käsillä tekeminen ymmärretään projektissa filosofisena tilana, johon ympäristön liittyvät eettiset ja ekologiset ongelmat heijastuvat.

Traces from the Anthropocene: Working with Soil on Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) yhteistyöprojekti. Projektissa on ollut mukana myös Kemian tekniikan korkeakoulu.

Työryhmä: Tutkimuksen toteutti Aalto-yliopiston johtama kansainvälinen taiteilija-tutkijatyöryhmä: Maarit Mäkelä, professori, projektijohtaja,  Riikka Latva-Somppi, taiteilija-tutkija, näyttelykuraattori, Priska Falin, taiteilija-tutkija, Pauliina Purhonen, tutkimusassistentti ja Tzuyu Chen, tutkimusassistentti (kaikki työryhmän jäsenet ovat Aalto-yliopistosta).

Catharina Kajander, taiteilija, Aalto-yliopiston alumna , Ozgu Gundeslioglu, Akdenizin yliopisto, Turkki, Hannu Revitzer, Aalto-yliopisto.

Suomen ympäristökeskus (SYKE): Jussi Reinikainen, erikoistutkija, Outi Pyy, johtava asiantuntija, Ulla Ala-Ketola, viestintäasiantuntija, Hannele Ahponen, viestintäasiantuntija. Näyttelytiimi: Aalto-yliopiston maisteriopiskelijat Tzuyu Chen ja Hanna Kutvonen .

Yhteydenotot: [email protected]

---

Working with Soil -ryhmä on shortlistattu The First International Whitegold Ceramic Prize-kilpailussa, jossa haetaan kulttuurisesti ja ympäristöllisesti tietoisia ja yhteiskunnallisesti osallistavia projekteja. Kymmenen poikkeuksellista ehdotusta valittiin yli sadan joukosta. Working with Soil -ryhmää johtaa Maarit Mäkelä.

---

KESKUSTELUTAPAHTUMA 26.9 2019 klo 15-18 Beta Space Galleriassa.

klo: 15.00-15.45 näyttelyn kuraattori Riikka Latva-Somppi esittelee näyttelyn ja kertoo hankkeesta

klo: 15.45-16.00 näyttelyn viralliset lopettajaiset kuohuvan ja pikkusuolaisen kera

klo: 16.00-17.00 pilaantuneiden maa-alueidenerikoistutkija Jussi Reinikainen Suomen Ympäristökeskuksesta kertoo pilaantuneen maan tilanteesta Euroopassa

klo: 17.00-18.00 keskustelua aiheesta hankkeen taiteilija-tutkijoiden ja SYKE:n asiantuntijan kanssa

Tilaisuus on ilmainen ja englanninkielinen. Ilmoittautumalla autat meitä tapahtumaa koskevissa järjestelyissä. https://forms.gle/4wEMhnDbr8TMkvfT8

Lisätietoja: Riikka Latva-Somppi, [email protected], puh: 041 5199181

venetsian_biennaali_tutkimuspaviljonki

Ympäristökysymykset esille keramiikkataiteen keinoin

Suomalaiset keramiikkataiteilijat tekevät pilaantuneen maaperän näkyväksi Venetsian tutkimuspaviljongissa.

Venetsian tutkimuspaviljonki

Taiteilijat saastuneen maan äärellä

Taiteellinen tutkimus ei tarjoa valmiita vastauksia, vaan nostaa pinnalle tärkeitä kysymyksiä. Taiteilija-tutkijoita kiinnostavat nyt globaalit aiheet, kuten ilmastonmuutos ja siirtolaisuus.

Designs for a Cooler Planet

Designs for a Cooler Planet -näyttelykokonaisuus

Yksitoista Helsinki Design Week -näyttelyä ilmastoystävällisistä valinnoista ja tulevaisuuden konsepteista syyskuun ajan Otaniemessä.

Unfolded

Unfolded -lehti esittelee luovuuteen ja vastuullisiin muutoksiin liittyviä monialaisia hankkeita, kokeiluja ja ajattelumalleja.

Unfolded_logo