SuomiAreena: Teknologia ei kiinnosta tyttöjä - myytit ja todellisuus

Keskustelutilaisuudessa etsitään uusia näkökulmia stereotypioihin, jotka turhaan rajoittavat yksilöiden koulutus- ja ammatinvalintoja. Keskustelua kommentoivat muun muassa Aalto-yliopiston opiskelijat Sara Ikonen ja Noora Vänttinen.
SuomiAreena

Keskustelutilaisuudessa etsitään uusia näkökulmia stereotypioihin, jotka turhaan rajoittavat yksilöiden koulutus- ja ammatinvalintoja ja estävät osaamisen optimaalista kohdentumista. Väärät käsitykset ylläpitävät sukupuolistereotypioita, sukupuolittain eriytyneitä opiskelu- ja työaloja ja siten epätasa-arvoa.

Toimittaja Leena Brandtin juontamassa paneelissa keskustelevat:

Eva Biaudet, puheenjohtaja, Naisjärjestöjen Keskusliitto
Hanni Muukkonen, professori, Oulun yliopisto
Peter Vesterbacka, yrittäjä, FinEstBay Area Development

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Naisjärjestöjen Keskusliito, Soroptimist International Finland ja Zonta International Piiri 20.

***

Suomessa naisten osuus tekniikan alan koulutuksen aloittaneista on Pohjoismaiden pienin ja OECD-maiden pienimpiä. Naisten määrä tekniikan alojen opiskelijoista on 19 %, ICT-aloilla 15 %. Vuonna 2016 suomalaisista palkansaajista alle 10 % sijoittui ammatteihin, joissa on tasaisesti naisia ja miehiä.

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2016 suomalaisista palkansaajista 9,3 % sijoittui ammatteihin, joissa on tasaisesti naisia ja miehiä. Asiat eivät muutu itsestään: nuorten toiveammatit noudattelevat edelleen stereotyyppisiä jakoja. Esimerkiksi tekniikan aloilla opiskelevissa naisten määrä on kasvanut kolmessa vuosikymmenessä vain muutamalla prosenttiyksiköllä (vuonna 1987: 16 % ja vuonna 2017: 20 %).

Yritysten ylin johto on miesenemmistöistä: naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituksissa on 29 %, pörssiyhtiöiden johtoryhmissä 25 % ja pörssiyhtiöiden toimitusjohtajissa 7 %. Kaikista johtajista (ylin johto ja keskijohto, kaikki sektorit) naisten osuus on 29 %. Johtajiksi valikoituu usein tekniikan alan koulutuksen suorittaneita.

Tasa-arvobarometrin 2017 mukaan suomalaisten mielestä teknisten ja ICT-alojen (tietojenkäsittely ja tietoliikenne) työtehtävissä tulisi olla enemmän naisia: samaa mieltä väitteen kanssa oli 76 % miehistä ja 83 % naisista. Suomalaiset myös arvioivat sekä talouselämän että yritysten hyötyvän, jos johtopaikoilla olisi enemmän naisia (naisista 89 %, miehistä 71 % samaa mieltä).

Katso lisää aiheesta: Shaking up Tech