Tapahtumat

Suomen ensimmäinen tiedesatelliitti on valmis – tervetuloa tutustumaan Foresail-1:een

Kestävän avaruustieteen ja -tekniikan huippuyksikön tutkijat kertovat satelliitista ja sen tutkimusinstrumenteista sekä mission tavoitteista. Tilaisuutta voi seurata paikan päällä Otaniemessä tai suorana verkkolähetyksenä.
Foresail-1-satelliitti avaruudessa
Havainnekuva maitopurkin kokoisesta Foresail-1-satelliitista avaruudessa.

•    Aika: 12. huhtikuuta 2022 klo 10–11.30
•    Paikka: Maarintie 8, Otaniemi, Espoo sekä verkkolähetys https://youtu.be/0PFFm_8b4xE

Kestävän avaruustieteen ja -tekniikan huippuyksikkö tutkii avaruuden olosuhteita ja kehittää tutkimuksen pohjalta satelliitteja, jotka kestävät entistä kauemmin avaruuden vaikeissa olosuhteissa. Huippuyksikköä vetää Helsingin yliopisto ja siinä ovat mukana myös Aalto-yliopisto, Turun yliopisto ja Ilmatieteen laitos.

Nyt huippuyksikön ensimmäinen satelliitti, Aalto-yliopiston satelliittilaboratoriossa valmistunut Foresail-1 on valmis. Foresail-1 lähtee Otaniemestä ensin laukaisuvälittäjälle Saksaan, mistä se toimitetaan myöhemmin kesällä tapahtuvaa laukaisua varten Floridaan Yhdysvaltoihin. Satelliitti kantaa mukanaan kahta huippuyksikön kehittämää, ainutlaatuista tieteellistä instrumenttia: lähiavaruuden säteily-ympäristöä tutkivaa PATE-hiukkasteleskooppia sekä satelliitin radalta poistavaa plasmajarrua.

Ennen matkan alkua toimittajilla ja sidosryhmillä on mahdollisuus tutustua satelliittiin ja huippuyksikön työhön. Tilaisuudessa tutkijat esittelevät satelliittia ja sen instrumentteja, kertovat huippuyksikön tutkimuksesta ja vastaavat kysymyksiin. Vierailla on mahdollisuus myös tutustua tiloihin, joissa satelliitti on rakennettu.

Tilaisuus on suomeksi. Tervetuloa!