Tapahtumat

Suomen avantgarden ja modernismin seuran seminaari; Avantgarde, tiede ja teknologia

Avantgarde, tiede ja teknologia - kolmas FAM -seminaari Väreessä 29.4.2019
Avantgarde, tiede ja teknologia

The seminar language is Finnish, except Michael Laakasuo´s presentation at 10.

9.45 Helena Sederholm: Avaus ja tervetuloa

10.00 Michael Laakasuo: Does beauty matter or mind? Modest notes on the artsy side of designing experiments and presenting cogsci results

10.30 Tanja Tiekso: Kokeellinen metodi taiteessa

11.00 Sirkka Knuuttila: ”Ruumiillisen mielen” kognitio: kirjallisuustieteen näkökulma kriittiseen
posthumanismiin radikaalin enaktivismin valossa

11. 30 Mauri Kaipainen: Mitä jäljellä AI- ja neurohypen jälkeen?

12-12.15 Kahvitauko

12.15 Antti Hautamäki: Erkki Kurenniemi, musiikin ja teknologian avantgardisti

12.45 Tomi Slotte Dufva: Vinoutunut digitaalisuus, kokemuksellinen digitaalisuus

13.15 Liisa Välikangas: Questions to Ask at the End of Time?

Lounas 13.45 -14.30

14. 30 Irmeli Hautamäki: Tieteen rooli varhaisessa avantgardessa ja humanistinen taiteen tutkimus

15.00 Antti Majava: Orgaaninen vai suprematistinen energiamurros?

15.30 Lena Séraphin: Don Quijote -kompleksi

16.00 Seminaarin päätös

Seminaarin päätyttyä on mahdollisuus siirtyä Dipolin Lumituuli-auditorioon kuuntelemaan Alva Noën (http://www.alvanoe.com) klo 16.30 alkavaa esitelmää aiheesta ”Stylesof Seeing”. Alva Noë is a writer and a philosopher living in Berkeley and New York. He works on the nature of mind and human experience. He is the author of Action in Perception (MIT Press, 2004); Out of Our Heads: Why You Are Not Your Brain and Other Lessons from the Biology of Consciousness (Farrar Straus and Giroux, 2009); Varieties of Presence (Harvard University Press, 2012); andStrange Tools: Art and Human Nature (Farrar Strauss and Giroux, 2015). His latest book is Infinite Baseball: Notes from a Philosopher at the Ballpark (Oxford University Press, 2019).

Lisätietoa: https://finnishavantgardenetwork.com/uutisia/