Sarjakirjoittajakoulutus / Runousoppi, kärsimys ja katharsis -kurssi

Runousoppi, kärsimys ja katharsis -kurssi
Aristoteles

Hyvä naispuolinen ammattikäsikirjoittaja!

Kaipaatko täydennyskoulutusta ja verkostoitumista? Sarjakirjoittamiseen keskittyvä Aalto-yliopiston Action! -hankkeen Sarjakirjoittajakoulutus alkaa 1.3.2021 (ennakkokatselu ja tehtävä 11.-24.2.) .

Vuoden 2021 aikana toteutettavaan koulutussarjaan kuuluu koulutusta sarjakirjoittamisen eri osa-alueilta. Voit osallistua yhdelle tai useammalle kurssille, ja kun jätät ilmoittautumisen yhteydessä yhteystietosi, saat ensimmäisten joukossa tietoa tulevista koulutuksista. Koulutukset ovat osa ESR-rahoitteista Action! -hanketta ja maksuttomia.

Sarjakirjoittajakoulutuksen aloittaa kurssi Runousoppi, kärsimys ja katharsis - eli joitakin huomautuksia aristoteeliseen dramaturgiaan. Kurssin vetäjä on dramaturgi, tietokirjailija Timo Heinonen, FM ja kurssi on suomenkielinen.

Runousoppi, kärsimys ja katharsis -kurssi toteutetaan 1.3.-22.3.2021. Kurssin ennakkotehtävä ja katselut tehdään ajalla 11.-24.2.2021.

Kurssi johdattaa opiskelijan keskeisiin kysymyksiin Runousopin sisällöstä, aristoteelisen dramaturgian olemuksesta ja tarjoaa lähtökohtia myöhempien Runousoppi-tulkintojen kriittiseen luentaan. Kurssi jäsentää aristoteelisen dramaturgian asemaa osana draamateoriaa ja antaa puitteet aiheen käsittelylle tv-sarjakirjoittamisessa.

Kurssi koostuu neljästä verkkoluennosta, kahdesta nauhoitetusta itsenäisesti katseltavasta luennosta, tehtävistä ja tv-sarjan Sisäilmaa katselusta. Kurssilla käsitellään muun muassa Aristoteleen Runousopin syntykonteksti ja kanonisoitumisen lyhyt historia, esitellään keskeisiä teokseen liitettyjä virhetulkintoja sekä luodaan lyhyt katsaus Runousoppiin eri aikoina kohdistuneeseen kritiikkiin ja ei-aristoteelisiin draamateorioihin. Koulutuksessa tarkastellaan myös esimerkiksi tragedian vaikutusta ja tunnetaloutta sekä katharsiksen olemusta.

Lähiluentopäivät Zoomissa maanantaisin 1.3., 8.3., 15.3. ja 22.3.2021 klo 16:00-19.00
Itsenäinen työskentely ajalla 15.2.-18.3.2021
Koko kurssin työmäärä noin 44 h
Oppimisalustoina Zoom ja Aalto Openlearning