Sarjakirjoittajakoulutus / Perustuu tositapahtumiin -sarjakirjoittamisen kurssi

Action! -hankkeen naisille suunnattu Sarjakirjoittajakoulutus jatkuu! Tervetuloa hakemaan Perustuu tositapahtumiin -sarjakirjoittamisen kurssille!
Kuva: Mikko Raskinen

Arvoisa naispuolinen käsikirjoittaja! Tervetuloa hakemaan Aalto-yliopiston Action! -hankkeen Perustuu tositapahtumiin -koulutukseen! Kurssilla syvennytään elävästä elämästä kumpuavien TV-sarjaideoiden dramaturgian erityislaatuun. Miten ihminen kääntyy fiktiivisen tarinan henkilöhahmoksi? Mitä eettisiä ja tarinallisia asioita on syytä miettiä TV-sarjan konseptin syventämisessä? Kouluttajana kurssilla on käsikirjoittaja, TaM Tarja Kylmä, joka on kirjoittanut sekä fiktiivisten että dokumentaaristen elokuvien käsikirjoituksia, toiminut dramaturgina TV-sarjoissa, sekä kirjoittanut Prix Europalla palkitun 6-osaisen TV-sarjan “Invisible heroes” (YLE, 2019).

Koulutus koostuu viidestä 3,5 tunnin etätapaamisesta Zoomissa  ja tapaamisten välissä tehtävistä kirjoitustehtävistä. Ensimmäisen tapaamisen aikana perehdytään soveltuvin osin dramaturgiaan ja usein esille tuleviin kysymyksiin. Muiden tapaamisten aiheina ovat kirjoittajien omat tekstit, joihin kaikki koulutuksessa mukana olevat perehtyvät. Tapaamisissa kouluttaja ja ryhmä sitoutuvat syventymään luettavana oleviin hankkeisiin koulutuksen ajan.

Kurssi järjestetään viikoilla 39-43 ja tapaamiset ovat päivinä 27.9., 28.9., 29.9., 28.10. ja 29.10. Kurssitapaamiset järjestetään iltaisin klo 16-19.30. Kurssin työmäärä on yhteensä noin 40-50 h, josta 18 h etätapaamisia, ja noin 30 h itsenäistä kirjoittamista ja lukemista (kirjoittamistehtävät ovat yksilöllisiä jokaisen kurssilaisen omasta sarjaideasta lähtöisin).

Osallistujamäärä kurssilla on kuusi (6) henkilöä, joten ilmoittauduthan pian! Opiskelijat koulutukseen valitaan sarjaidean, kokemuksen ja motivaatiokirjeen perusteella. Kurssi on Action! -hankkeen rahoitusehtojen mukaisesti kokonaan suomenkielinen ja suunnattu vain naisille.

Hakutehtävät

Laadi ja liitä hakulomakkeelle (linkki hakuomakkeeseen yläpuolella) seuraavat dokumentit:

1. Hakuliite Käsikirjoittajakokemus (CV): listaa saamasi käsikirjoituskoulutus + kirjoituskokemus (kokemuksen puute ei estä osallistumasta koulutukseen)
  2. Hakuliite Sarjakonseptin idea: kuvaa lyhyesti (max 2 liuskaa) sarjaidea, jota haluaisit työstää kurssilla eli sen lajityyppi, osien kesto, osien määrä, mihin sarja sijoittuu, sarjan perusidea ytimekkäästi sekä keskeiset henkilöt.
  3. Hakuliite Motivaatiokirje: kerro lyhyesti (max 1 liuska) miksi haluat osallistua kurssille ja miksi haluat tehdä juuri tämän sarjan.

Yksittäisen liitetiedoston maksimikoko on hakemuslomakkeella 20 Mt ja sallitut tiedostomuodot .doc, .docx., pdf, .txt ja .rtf. Yksittäisen vastaajan kaikkien liitetiedostojen yhteenlaskettu tiedostokoko lomakkeella saa olla enintään 50 Mt.

Hakemusten valinnassa otetaan huomioon hakijan taiteelliset ja ammatilliset edellytykset sarjaidean toteuttamiseksi.

Osallistumisen edellytyksenä lisäksi on, että hakija on Action! Sarjakirjoittajahankkeen aiemmissa koulutuksissa täyttänyt kaikki koulutuksen aloitus- ja lopetuslomakkeet (mikäli koulutuksesi on päättynyt).

Hakuaika päättyy 10.9.2021 klo 23.59. Ilmoitamme valituille viimeistään 22.9.

Tervetuloa hakemaan kurssille!

Tarja Kylmä, kouluttaja