Näyttely: Sheung Yiu – How To See Something Where There Is Nothing

Titanik
Itäinen Rantakatu 8
20700 Turku, Finland

Digitaaliseen kuvaan zoomattaessa saavutetaan pikseli nopeasti. Pikseli on ei-minkään värilohko: se on joukko RGB-arvoja ja digitaalisen, optisen laitteen resoluution raja. Ihmisen näkökyky päättyy tähän pisteeseen, ja alkaa tarina, jossa näemme jotain siellä, missä ei ole mitään.

Minkälainen suhde on sen välillä, mitä näemme ja mitä on olemassa? Näyttelyn teokset tarkastelevat visuaalisen teknologian kehitystä yhdistettynä havaintoihimme ja ympäristöömme. Teknologian kehittyessä katsominen muuttuu yhä abstraktimmaksi.

Varustautuneina tietojenkäsittelyn, valokuvauksen ja hyperspektrikuvantamisen keinoin, ryhmä tutkijoita on pyrkinyt hahmottamaan satelliittikuvantamisen rajoja Suomen metsissä. Puiden fyysisten rakenteiden ja spektriominaisuuksien huolellisen mittaukseen avulla saatavat "maastotodellisuustiedot" ovat kokeellisia tuloksia, joilla voidaan todentaa ennustavan mallinnuksen suorituskykyä. Tutkijoiden pyrkimyksenä on kehittää paranneltu tulkintamalli satelliittidatan käyttämisestä kaukokartoitustutkimusta varten. Sen avulla voidaan erottaa pinnan eri piirteitä monipuolisemmin kuin mitä satelliittikuvissa optisesti voidaan nähdä.

Näyttely tuo yhteen arkistokuvia, dokumentaarista valokuvausta ja kokeellista dataa. Teosten kautta Yiu haluaa tutustuttaa katsojan matemaattisiin malleihin, jotka tarjoavat meille välineet puiden ”henkiin herättämiseksi" kaksiulotteisesta kuvasta. Teoskokonaisuus korostaa näkemisen ja katsomisen monimutkaisuutta algoritmien aikakaudella. Kykymme kerätä ja eritellä tietoa antaa meille myös kyvyn herättää puu henkiin pikselistä. Näenkö katsomisen hetkellä puun? Vai näenkö jotain siellä, missä ei ole mitään?

Sheung Yiu (HK/FI) on kuvien kanssa työskentelevä taiteilija ja tutkija, joka on syntynyt Hong Kongissa ja asuu nyt Helsingissä. Yiu tutkii teoksissaan algoritmimallien ja kuvaverkkojen kautta tapahtuvaa näkemistä ja ymmärtämistä. Hänen tutkimusintresseihinsä kuuluu tietokoneella tuotettujen kuvien (CGI) lisääntyvän monimutkaisuuden analysoiminen digitaalisessa nykykulttuurissa. Hän tarkastelee valokuvaa uusmedian (new media), mittakaavojen ja network thinking -ajattelun kautta.

Monitieteisen yhteistyön avulla hän tutkii teoksissaan CGI:n, kuten tietokonenäön, tietokonegrafiikan ja kaukokartoituksen, poetiikkaa ja politiikkaa ymmärtääkseen, miten nähdä jotakin siellä, missä ei ole mitään; miten valoa digitalisoidaan ja miten visio muuttuu ennusteeksi. Yiun teokset löytävät muodon valokuvina, videoina, valokuvaobjekteina, installaatioina sekä kirjoina. Yiu on tohtorikoulutettava valokuvauksen alalla Aalto-yliopistossa.