Miten johtamisella lisätään audiovisuaalisen alan tasa-arvoa?

Tallenne katsottavissa alla olevassa linkissä.

Aalto-yliopiston elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen Action! -hanke järjestää ajankohtaisen keskustelun audiovisuaalisen alan tasa-arvon johtamisesta. Tervetuloa seuraamaan pyöreän pöydän keskustelua 26. tammikuuta. Mukana on av-alan yritysten ja rahoittajien johtajia, virkamiehiä ja yritysvastuun asiantuntijoita. Tilaisuuteen voi osallistua zoomissa.

Aika: 26.1.2022 9:30–11
Paikka: Zoom; saat linkin ilmoittauduttuasi. Tallenne katsottavissa alla olevassa linkissä.
Kuva Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen

Tallenne keskustelusta katsottavissa tässä linkissä https://vimeo.com/670145225.

Suomalaisella av-alalla on yhä matkaa tasa-arvoon: naiset ovat miehiin verrattuna huonommin palkattuja, työllistyvät heikommin ja saavat harvemmin tuotantorahaa. Miten tilannetta voidaan muuttaa? Mitä keinoja yrityksillä on tasa-arvon parantamiseksi? Miten tasa-arvo ja johtaminen edistävät luovaa osaamista ja kestävää kehitystä?

Suomalainen av-ala on riippuvainen julkisesta rahoituksesta, mutta sen vaikutuksia tasa-arvoon ei tunneta. Kansainvälisessä kilpailussa tasa-arvo on eräs menestystekijöistä.

Aalto-yliopiston elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen Action! -hanke kokoaa av-alan päätöksentekijöitä ja asiantuntijoita pyöreän pöydän ääreen pohtimaan keinoja, jolla av-alan tasa-arvoa johdetaan 2020-luvun Suomessa osana yritysten menestystä kilpailussa osaajista ja markkinoista. Tavoitteena on löytää yhteisiä ratkaisuja av-alan tasa-arvon edistämiseen.

Keskustelijoina ovat ylitarkastaja Petra Tarjanne kauppa- ja teollisuusministeriöstä, yritysvastuujohtaja Minna Kröger Elisa Oyj:stä, OTT Merja Pentikäinen Opinio Juris Oy:stä, johtaja Timo Argillander IPR.VC:stä,  toimitusjohtaja Laura Kuulasmaa Audiovisual Producers Finland APFI ry:stä ja tuottaja Marko Röhr Matila Röhr Productions Oy:stä. Puhetta johtaa yliopistolehtori, laitosjohtaja Anna Heiskanen Aalto-yliopistosta.

”Tutkimusten mukaan päätöksenteossa tarvitaan tietoista työtä, jotta sukupuoleen liittyvivä vinoumia ja stereotypioita voidaan purkaa. Luovien ammattilaisten määrän kasvattaminen vahvistaa yritysten kilpailukykyä”, sanoo projektitutkija Nina Maskulin Aalto-yliopistosta

Tervetuloa mukaan seuraamaan keskustelua! Saat ilmoittauduttuasi zoomlinkin sähköpostiisi ennen tilaisuuden alkua.

Action! rahoittajat
Action! rahoittajat ja yhteistyökumppanit