Miten av-alan työkulttuuri muutetaan tasa-arvoisemmaksi?

Tasa-arvoinen ja turvallinen työyhteisö on kaikkien oikeus. Audiovisuaalisen alan naistekijöiden kokemukset kertovat kuitenkin muuta. Alan toimintatavat ja työkulttuuri ovat tarkastelun kohteena pyöreän pöydän keskustelussa 24. maaliskuuta klo 9:30–11. Tule kuulemaan!
Kuva Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen

Av-ala on yhä kaukana tasa-arvoisesta: naiset ovat miehiin verrattuna huonommin palkattuja, työllistyvät heikommin ja saavat vähemmän tuotantorahaa. Tutkitusti työkulttuuria kuvataan hierarkkisena ja miehisenä, vaikka valmistuneista ammattilaisista yli puolet ovat naisia. Miten alan tasa-arvoa voidaan parantaa?

Työkulttuurilla ja tasa-arvolla on merkitystä, kun puhutaan alan vastuullisuudesta, sosiaalisesti kestävästä kehityksestä ja ympäristövastuusta. Työkulttuurin muutos edellyttää tasa-arvo- ja palkkatietoa. Siksi Aalto-yliopiston elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen Action! -hanke on koonnut alan tekijöitä, ammattilaisia ja asiantuntijoita pohtimaan muutoksia, joita av-alan työelämä tarvitsee, jotta se vastaa 2020-luvun työntekijöiden tarpeita.

Keskustelemassa ovat elokuvaohjaaja, näyttelijä Pamela Tola, puheenjohtaja, professori Elina Knihtilä Women in Film and Television Finlandista, työelämän tasa-arvon asiantuntija Marika Väisänen, tuottaja, tutkijakoulutettava Asta Viertola Aalto-yliopistosta, kehittämispäällikkö Jarna Savolainen Työturvallisuuskeskuksesta ja työehtoasiamies Terhi Tarvainen Journalistiliitosta. Puhetta johtaa ihmisoikeus- ja vastuullisuusasiantuntija Merja Pentikäinen.

”Uutismedia, elokuvat ja televisio ovat keskeinen osa suomalaisten arkea. Väliä ei ole ovatko ne faktaa vai fiktiota, sillä ne vahvistavat käsityksiämme siitä, kuka johtaa, kuka saa työpaikan ja kuka jää kuvan ulkopuolelle”, sanoo Action! -hankkeen projektitutkija Nina Maskulin Aalto-yliopistosta.

Tasa-arvokysymyksen taustalla vaikuttavat av-alaa ja erityisesti ammattinaisia koskevat työllisyyskysymykset, työvoimapula sekä yritysten kilpailu työvoimasta. Työelämän laadukkuus ja taito pitää huolta henkilöstöstä edellyttävät työkulttuurin kehittämistä. Työkulttuurin muutos edellyttää tutkittua tietoa ja seurantaa sekä ohjausta ja johtamista, kun tavoitteena on sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä, tasa-arvoinen av-ala.

Keskustelu järjestetään 24. maaliskuuta klo 9:30-11 Tiedekulmassa, Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki.

Tilaisuus striimataan osoitteessa https://tiedekulmamedia.helsinki.fi/fi/web/tiedekulma/player/webcast?playerId=99487739&eventId=157854705 (linkki aukeaa 24.3.2022).

Action! rahoittajat
Action! rahoittajat ja yhteistyökumppanit