Meidät on nähty! Aalto-yliopiston opiskelijaelokuvia keskustakirjasto Oodissa

Nykyisten ja tulevaisuuden elokuvantekijöiden teoksiin on mahdollista tutustua keskustakirjasto Oodissa, Aalto-yliopiston Meidät on nähty! -lyhytelokuvatapahtumassa. Oodin toisen kerroksen Kuutiossa pyörii lyhytelokuvia kirjaston aukioloaikana 6.-25.9.2022. Voit vain saapua paikalle ja istahtaa nauttimaan.
Meidät on nähty short films at SuomiAreena
Noora Dadu elokuvassa Perintö. Tapahtuman graafinen ilme Fanni Perälä

Cannes, Sundance, Venetsian ja Berliinin elokuvajuhlat, Oscarit – suomalainen elokuva saa tunnustusta maailman merkittävimmillä areenoilla laajemmin kuin koskaan. Uusien elokuvantekijöiden ote on monimuotoista, persoonallista ja raikasta. Meneillään on sukupolvenvaihdos ja sen myötä iso kulttuurinen muutos.

Aalto-yliopiston elokuvataiteen laitos ELO on merkittävä toimija kotimaisella elokuva- ja audiovisuaalisella alalla, sillä se tarjoaa ainoana Suomessa yliopistotason elokuvataiteen koulutusta. Suuri osa elokuvan ja tv-draaman nykyisistä ja tulevaisuuden tekijöistä opiskelee tai on opiskellut ELOlla.

Nykyisten ja tulevaisuuden elokuvantekijöiden teoksiin on nyt mahdollista tutustua keskustakirjasto Oodissa, Aalto-yliopiston Meidät on nähty! -lyhytelokuvatapahtumassa. Oodin toisen kerroksen Kuutiossa pyörii viisi ELOn opiskelijaelokuvaa tauotta. Voit vain saapua paikalle ja istahtaa nauttimaan.

Oodin aukioloajat ovat:
ma-pe 8-21
la-su 10-20

Osa elokuvista on myös nähtävissä YLE Areenassa:

Hei hei Tornio

Kaikki äitini puhelut

Haikara

Perintö

Aalto-yliopiston lyhytelokuvat keskustakirjasto Oodissa

KESTOMERKITSIJÄT (Roadmarkers), 2008, a film by Juho Kuosmanen

KESTOMERKITSIJÄT (Roadmarkers), 2008, ohjaus Juho Kuosmanen, 19 min.
    Kolmas sija Cannesin elokuvajuhlien Cinefondation Competition -kilpailussa 2008

Juhlitun ja palkitun ohjaajan varhainen opiskelijatyö. Elokuva käsittelee anteeksiannon vaikeutta suomalaisessa kulttuurissa, uutta alkua ja toivoa.

Ohjaaja: Juho Kuosmanen, Käsikirjoittaja: Paula Mononen, Tuottaja: Toni Panula, Kuvaaja: Mika Vartiainen, Äänisuunnittelija: Pietu Korhonen, Leikkaaja: Maria Palavamäki, Lavastaja: Iina-Maija Koskinen, Rooleissa: Elina Hietala, Mikko Pörhölä, Jami Hyttinen

HEI HEI TORNIO (Goodbye Tornio), 2021, a film by Emilia Hernesniemi

HEI HEI TORNIO (Goodbye Tornio), 2021, ohjaus Emilia Hernesniemi 19 min.
    Elokuva on ensimmäinen Jussi-palkittu opiskelijatyö. Hei hei Tornio voitti Jussin vuoden 2021 parhaana lyhytelokuvana.

Herkkä dokumentaarinen lyhytelokuva siitä, miltä tuntuu ylioppilaskirjoitusten jälkeen lähteä suureen maailmaan kokeilemaan omia siipiään.

Ohjaaja & käsikirjoittaja: Emilia Hernesniemi, Tuottaja: Eveliina Mauno, Kuvaaja: Iiris Heikka, Äänisuunnittelija: Saku Anttila, Leikkaaja: Maija Karhula, Säveltäjä: Rolf Gustavson, Rooleissa: Vilma Tihinen

KAIKKI ÄITINI PUHELUT (All My Mom's Phone Calls), 2021, a film by Iiti Yli-Harja

KAIKKI ÄITINI PUHELUT (All My Mom's Phone Calls), 2021, ohjaus Iiti Yli-Harja, 10 min.

Animaatio arjen vastuunkantajasta. Miten kaoottiselta ruuhkavuodet voivat tuntua, kun puhelimitse tukee omia lapsiaan, vanhempiaan ja sukulaisiaan isoissa ja pienissä asioissa?

Ohjaaja, käsikirjoittaja, tuottaja, kuvaaja, lavastaja, puvustaja, animaatio: Iiti Yli-Harja, Äänisuunnittelu: Ville-Matti Koskiniemi, Leikkaus: Lyydia Mäkipää, Säveltäjä: Pietu Arvola & Ville-Matti Koskiniemi, Rooleissa: Maija, Rai, Alli, Jukka, Iiti, Paula Roine, Sonja Järvisalo, Mari-Sohvi Miettinen, Jere Leinonen, Veera Tapper

HAIKARA (Nesting), 2020, a film by Siiri Halko

HAIKARA (Nesting), 2020, ohjaus Siiri Halko 20 min.

Pikkupaikkakunnan rakennustyömaalta Helsinkiin töihin muuttava Veikka luulee, että hyvästit sujuvat ohimennen. Jäähyväisistä tulee kuitenkin absurdi tilanne, kun nostokurjesta löytyy vauva.

Ohjaaja: Siiri Halko, Käsikirjoittaja: Petra Koivula, Tuottaja: Aino Niemi, Kuvaaja: Ari Virem, Äänisuunnittelija: Ossi Oikari, Leikkaaja: Saara Välimäki, Lavastaja: Aki Tarkka, Puvustaja: Aurora Frestadius, Säveltäjä: Emil Sana, Rooleissa: Mikko Kauppila, Sami Lanki, Samuli Jaskio, Tuire Tuomisto

PERINTÖ (Mother’s Wrath), 2021, a film by Tuuli Sirkeinen

PERINTÖ (Mother’s Wrath), 2021, ohjaus Tuuli Sirkeinen 16 min.

Lyhytelokuva alati vihaisesta Tiinasta, joka kätkee kiukkunsa ollakseen esimerkillinen äiti lapselleen. Perheloman tunnelma kiristyy, kun teini-ikäinen Amanda haluaa ottaa askeleita kohti aikuistumista.

Ohjaaja: Tuuli Sirkeinen, Käsikirjoittaja: Mikko Peltotupa, Tuottaja: Janne Lähteenmäki, Kuvaaja: Mikael Nieminen, Äänisuunnittelija Saku Anttila, Leikkaaja: Maija Karhula, Lavastaja: Ruut Mantila, Matti Maalismaa, Puvustaja: Meri Craig, Suvi Kajas, Säveltäjä: Karin Mäkiranta, Rooleissa: Noora Dadu, Elea Susipolku, Miiko Toiviainen, Sonja Kuittinen

Lue lisää suomalaisen elokuvan nykytilasta ja elokuvakoulutuksen merkityksestä!

Suomalaisen elokuvan uusi nousukausi

Elokuva- ja av-alan tasa-arvohanke Action!

Suomalainen elokuva ja sen koulutus esillä Porin SuomiAreenalla kesällä 2022

Kokonaisuuden kuratointi ja koordinointi: Outi Turpeinen

Graafinen suunnittelu: Fanni Perälä

Työryhmä: Anna Heiskanen, Johanna Ilmarinen, Sini Koskimies, Laura Pekkarinen, Saara Toivanen ja Tiina Toivola.

URL kopioitu