Tapahtumat

Koulu kestävien toiminta- ja ajatusmallien areenana

Koululla on tärkeä rooli lasten ja nuorten jokapäiväisenä fyysisenä oppimisympäristönä ja toisaalta opetussunnitelman mukaisena kestävyyskasvatuksen toteuttajana. Minkälaisia mahdollisuuksia (koulu)arjen yhteydessä on pyrkiä vaikuttamaan kestävään ja aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen ja mitä se edellyttää? Entä miten roolipeli opetusmenetelmänä voi toimia nuorten ilmasto-osaamisen ja -ajattelun tukijana?

Strategiseen tutkimukseen perustuva webinaari pureutuu keinoihin vaikuttaa koululaisten koulumatkaliikkumisen tapoihin sekä oppilaiden ilmasto-osallisuuden vahvistamiseen roolipelin keinoin.
Hahmo tuuppaa erikokoisia palikoita, otsikkona Koulu kestävien toiminta- ja ajatusmallien areenana.

Lapsilla ja nuorilla on monitahoinen rooli kestävyyttä edistävien ajattelu- ja toimintamallien omaksujina. Osana perhettään he kasvavat tapoihin ja käyttäytymismalleihin, joita perheen aikuisten valinnat pitkälti määrittävät, mutta toisaalta iän myötä heidän ajattelunsa esimerkiksi ilmastokysymyksistä ja lähiluonnosta voi monipuolistua ja itsenäistyä. Koululla on tärkeä rooli lasten ja nuorten jokapäiväisenä fyysisenä oppimisympäristönä ja toisaalta opetussunnitelman mukaisena kestävyyskasvatuksen toteuttajana. Minkälaisia mahdollisuuksia (koulu)arjen yhteydessä on pyrkiä vaikuttamaan kestävään ja aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen ja mitä se edellyttää? Entä miten roolipeli opetusmenetelmänä voi toimia nuorten kestävyysosaamisen ja -ajattelun tukijana? 

Strategiseen tutkimukseen perustuva webinaari pureutuu keinoihin vaikuttaa koululaisten koulumatkaliikkumisen tapoihin sekä oppilaiden ilmasto-osallisuuden vahvistamiseen roolipelin keinoin.

Tutkija-alustusten ja asiantuntijakommenttien jälkeen on varattu aikaa yleisökeskusteluun.

Tilaisuuden puheenjohtaja: Polaris Koi, erikoistutkija, Turun yliopisto 

Kohti aktiivisen liikkumisen koulumatkoja: tuuppauksista kestävään valinta-arkkitehtuuriin 

Marianna Melin, väitöskirjatutkija,Turun yliopisto

Kommenttipuheenvuoro: Mikael Sorri, lukion opettaja, teknisen lautakunnan varajäsen (Espoo)

Exploring climate change education in secondary schools: a role-play workshop on nature-based solutions(presentation in English, keskustelu englanniksi ja suomeksi)

Eugenia Castellazzi, väitöskirjatutkija,Helsingin yliopisto

Kommenttipuheenvuoro: Janne Salovaara, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto

Marianna Melin on psykologi ja työskentelee väitöskirjatutkijana Turun yliopistolla. Hänen kiinnostuksen kohteenaan on tutkia miten voidaan tukea kestäviä valintoja käyttäytymistieteellisen tiedon valossa.

Eugenia Castellazzi is PhD candidate in Interdisciplinary Environmental Sciences at the University of Helsinki. Her research interests include environmental justice, nature-based solutions and sustainability education. Her research is funded by the CO-CARBON project.

Tutkijat työskentelevät Strategisen tutkimuksen CLIMATE-ohjelman hankkeissa. Webinaari on neliosaisen sarjan kolmas tilaisuus. Tutustu koko sarjaan! 

Lisätietoja tapahtumasta:

Paula Schönach, ohjelmajohtaja, STN- CLIMATE

paula.schonach[at]aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: