Tapahtumat

Kenen lähiö? Lähiöpride- ja Muuttuva lähiö -hankkeiden yhteinen päätösseminaari 25.11.

Seminaarissa kuullaan Aalto-yliopiston Lähiöpride-hankkeen ja Tampereen yliopiston Muuttuva lähiö -hankkeen lopputuloksista.

Lähiöpriden tavoitteena oli tutkia lähiöympäristöjen vaalimista tunnistamalla niiden arvotekijöitä asukkaille ja osallisille. Hankkeessa tutkitaan mielikuvia, arkkitehtuuria ja maisema-arkkitehtuuria lähiöidentiteettien rakennusaineena sekä lähiökäsitteen muotoutumista suomalaisessa tieteellisessä keskustelussa ja julkisessa kielenkäytössä.

Muuttuva lähiö on tarkastellut viittä Espoon lähiötä sen kannalta, mitä kaupunkirakenteen tiivistäminen merkitsee lähiöille. Näkökulmia ovat kaupunkitilan käyttö, viherympäristöt ja asuntorakentaminen. Kaikkia näitä katsotaan myös historiallisesta näkökulmasta. Lisäksi hanke hyödyntää tuoretta paikkatietoa.

Hankkeet ovat saaneet avustusta ympäristöministeriön Lähiöohjelmasta 2020–2022.

Seminaarin ohjelma (pienet muutokset mahdollisia)

12:00 Seminaarin avaus, apulaisprofessori Panu Savolainen

Ministerin videotervehdys, ympäristöministeri Maria Ohisalo

12:10 Lähiöpride-hankkeen tuloksia:

Laura Berger ja Panu Savolainen: Lähiökäsitteet ja perintöytyminen
Sampo Ruoppila, Pirjo Turtiainen ja Antti Kanner: Lähiötutkimuksen ja Helsingin Sanomien lähiö
Ira Verma: Lähiö ikääntyneiden asukkaiden kokemana - Case Matinkylä
Ranja Hautamäki: Tuntematon lähiömaisema - Espoon Matinmetsän maisema-arkkitehtuuri
Elisa Lähde: Pölytystä ja hulevesien hallintaa - Matinkylän alueellinen viherkerroin analyysi

14:00 Kahvitauko

14:30 Muuttuva lähiö-hankkeen tuloksia:

Markku Norvasuo: Lähiön tarina uudelleen kerrottuna
Jyrki Tarpio: Rakennukset: lähiökerrostalojen horisontaalinen laajentaminen & monipuolinen tiivistäminen
Laura Uimonen: Suomen ainutlaatuinen lähiöluonto viherverkostoista lähiöpihoille
Anna Koskinen: Yhteinen lähiötila ja sen tulkinta

16:00 Paneelikeskustelu, moderaattorina Katja Lindroos (Urban Practice)
Keskustelemassa Kai Fogelholm (Espoon kaupunki), Petteri Niskanen (Myyräncolo), Marjaana Seppänen (Helsingin yliopisto) ja Aija Staffans (Aalto-yliopisto)

17:00-19:00 Iltatilaisuus

Lähiöaiheisia dokumentteja ja lyhytelokuvia

Tarjolla pientä purtavaa

Baari on auki

Ilmoittautumiset 11.11. mennessä oheisesta linkistä.