Kenelle tasa-arvon johtaminen audiovisuaalisella alalla Suomessa kuuluu?

Aalto -yliopiston elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen Action! -hanke järjestää ajankohtaisen keskustelun poliittisten päättäjien ja virkamiesten kanssa av-alan tasa-arvon johtamisesta 2020-luvun Suomessa tiistaina 5.10.2021 kello 9:00–10:30 KokoTeatterissa Helsingissä.

Linkki tapahtuman streamiin on sivun alalaidassa.
Kuva Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen

Aalto -yliopiston elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen Action! -hanke järjestää ajankohtaisen keskustelun poliittisten päättäjien ja virkamiesten kanssa av-alan tasa-arvon johtamisesta 2020-luvun Suomessa tiistaina 5.10.2021 kello 9:00–10:30 KokoTeatterissa Helsingissä.

Keskustelun tavoitteena on löytää ratkaisuja av-alan julkisen rahoituksen sukupuolivaikutuksiin. Keskustelijoita ovat tasa-arvoministeri Thomas Blomqvist, Yleisradion hallituksen varapuheenjohtaja Katri Viippola, kulttuuriasiainneuvos Laura Mäkelä, kansanedustaja Veronika Honkasalo, Yle Draaman tilaaja Elina Pohjola, Suomen elokuvasäätiön johtaja Lasse Saarinen, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksen johtaja Ulla Simonen sekä Business Finlandin tuotepäällikkö Merja Salonen. Puhetta johtaa Women in Film and Television Finlandin varapuheenjohtaja, VTT Marjaana Mykkänen.

Tasa-arvokysymyksen taustalla vaikuttavat av-alan naisia koskevat työllisyyskysymykset sekä yhteiskuntavastuu. Suomalainen av-ala on voimakkaan riippuvainen julkisesta rahoituksesta, jonka sukupuolivaikutuksia ei vielä tunneta. Yhteiskunnallisesti tällä on merkitystä myös siksi, että uutismedia, elokuvat ja televisio ovat keskeinen osa suomalaisten arkea – ne tarjoavat kuvaa siitä, kuka johtaa, kuka saa työpaikan ja kuka jää kuvan ulkopuolelle 2020-luvun Suomessa ja maailmassa.

Kysymys on johtamisen läpinäkyvyydestä: tuotantopäätökset tapahtuvat kulttuuristen, lainsäädännöllisten ja totuttujen käsitysten johtamina, joko ikään kuin itsestään tai tietoisin valinnoin. Tietoisuus johtamisen taustalla vaikuttavista tekijöistä on tasa-arvojohtamisen keskeinen väline. Jotta syrjiviä rakenteita saadaan purettua, tarvitaan tutkittua tietoa ja seurantaa, ohjausta ja johtamista kohti sosiaalisesti kestävää, tasa-arvoista av-alaa.

Tule mukaan seuraamaan keskustelua zoomissa ja striimissä tai paikan päälle KokoTeatteriin, Hämeentie 3, Helsinki. Tilaan mahtuu 50 ilmoittautunutta, tila on esteetön.

Linkki tapahtuman streamiin (aukeaa 5.10.klo 9:00): https://www.kokoteatteri.fi/tasa-arvon-pyorea-poyta-51021. Tallenne on nähtävillä 31.5.2022 asti.