Fysiikan Päivät 2022 Studia Generalia -luento

Fysiikan Päivät 2022 Studia Generalia -luennon pitää Taina Kurki-Suonio otsikolla ”Edessä fuusion villit vuodet?". Luento pidetään suomeksi Zoomissa, se on kaikille avoin, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista.
Taina Kursi-Suonio
The installation of high-tech components is in full swing at ITER, the first fusion reactor in the world (iter.org). A hohlraum ignition target containing a frozen DT pellet (Courtesy of Lawrence Livermore National Laboratory). Taina Kurki-Suonio.

Taina Kurki-Suonio on vanhempi lehtori Aalto-yliopiston teknisen fysiikan laitoksella. Hän on erikoistunut energeettisten hiukkasten fysiikkaan fuusioreaktoriolosuhteissa ja on johtanut ASCOT-tutkimusryhmää Aallossa vuosituhannen alusta.

Luennon juontaa Jarmo Ala-Heikkilä.

EDESSÄ FUUSION VILLIT VUODET?
Taina Kurki-Suonio
Teknillisen fysiikan laitos, Aalto-yliopisto

Tämän Studia Generalia -esityksen tarkoituksena on navigoida kuulijoiden kanssa fuusioenergian viidakossa. Liikumme sekä ajassa että paikassa: käymme läpi fuusiotutkimuksen vuoristorataa muistuttavan kehityskulun ja maailman kartalta bongaamme tärkeimmät alan tutkimuslaitteet. Lopuksi teemme vielä valistuneen kurkistuksen kristallipalloon: mitä voimme odottaa ja millä aikataululla? Tässä vaiheessa kirittäjiksi ilmestyvät yksityisellä rahalla perustetut firmat, jotka lupailevat pääsevänsä maaliin huomattavasti nopeammin.

Fuusioenergian toteuttaminen laboratorio-olosuhteista on vaikeaa, kallista ja aikaa vievää. Siksi aloitan esitykseni tarkastelemalla energiantuotannon tulevaisuuden vaihtoehtoja matkalla 'hiili-vapauteen'. Koska varsin nopeasti käy ilmi, että tulevaisuuden energiapaletissa on varsin miehekkään kokoinen, fuusion mentävä aukko, esittelen  tärkeimmät mekanismit, joita hyödynnetään fuusioenergian valjastamisessa rauhanomaiseen käyttöön: laserilla poltettavista vetypelleteistä aina jatkuvatoimisiin magneettisiin donitseihin. Molemmissa lähestymistavoissa on jo pystytty demonstroimaan fuusioenergian hallittu tuotto, mutta mikä tässä vielä sitten tökkii? Esittelen tässä yhteydessä vielä kasan aktiivisia tutkimus/kehityskohteita, joilla  luodaan osaamispohjaa fuusiovoimalan rakentamiselle.

Ja koska olemme Suomen fyysikkoseuran tilaisuudessa, on lopuksi aika nostaa suomalaisen kissan häntää: esittelen ylpeänä Suomen roolia sekä eurooppalaisessa että kansainvälisessä fuusiokentässä.

Osallistu Zoomissa

Katso Fysiikan päivien ohjelma