Eurooppaministerin avaimet Eurooppaan - Tietoa EU-tehtäviin hakemisesta

Tule kuulemaan miksi on tärkeää saada EU-toimielimiin enemmän suomalaisia ja millaisia työmahdollisuuksia EU tarjoaa.
EU Careers kuva

Tule tapaamaan eurooppa– ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutzia ja kuulemaan miksi on tärkeää saada EU-toimielimiin enemmän suomalaisia ja millaisia työmahdollisuuksia EU tarjoaa.

Euroopan unioni työllistää yli 40 000 henkilöä, joiden joukossa on noin tuhat suomalaista. EU:n toimielimet tarjoavat useanlaisia työsuhteita vakituisista viroista määräaikaisiin työtehtäviin. EU:ssa voi toimia esimerkiksi virkamiehenä, kansallisena asiantuntijana tai tutkijana. EU-työskentelyn toimintatapojen tuntemisesta on hyötyä erilaisissa kotimaan tehtävissäkin.

Uralle EU-toimielinten palvelukseen on mahdollista hakea nyt nopeammalla ja yksinkertaisemmalla hakumenettelyllä kuin aikaisemmin. EU-viroissa ja -harjoittelussa hakijalta edellytetään EU-kansalaisuutta sekä kahden EU-kielen erittäin hyvää tai hyvää taitoa, esimerkiksi suomen ja englannin.

Euroopan unionin toimielimet eli instituutiot tarjoavat useita mahdollisuuksia harjoitteluun. Etenkin EU-urasta kiinnostuneille harjoittelu voi olla erittäin hyödyllinen kokemus. Rajattu määrä harjoittelupaikkoja on varattu myös muille kuin EU-kansalaisille.

• 16.30 – 16.35 Tervetuloa!
    Aalto-yliopiston provosti Kristiina Mäkelä
  • 16.35 – 16.45 Miksi on tärkeää saada EU-toimielimiin enemmän suomalaisia?
    Eurooppa– ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutz
  • 16.45 - 17.00 EU-osaamisen merkityksestä omalla toimialalla ja työuralla
    Toiminnanjohtaja Jari Jokinen, Tekniikan akateemiset TEK
  • 17.00 - 17.15 Millaisia työmahdollisuuksia EU tarjoaa, kuinka niihin haetaan ja
    mitä hakijalta vaaditaan?
    EU-erityisasiantuntija Johanna Hulkko, valtioneuvoston kanslia
  • 17.15 – 18.00 Kokemuksia EU:tehtävissä, keskustelua ja kysymyksiä
    Viestintäpäällikkö Kati Laitinen, Euroopan komission Suomen edustusto
    Junior Communications Officer Anna Lounaskorpi, Häme EU Office

Ohjelman lopussa on varattu aikaa kysymyksille ja yhteiselle keskustelulle EU:sta, harjoitteluista, työpaikoista ja niihin hakeutumisesta.

Kaikki Aalto-yliopiston opiskelijat, henkilökunta ja alumnit sekä muut EU:sta tai hakemisesta kiinnostuneet ovat tervetulleita!

Tilaisuus pidetään suomeksi.

Ilmoittaudu mukaan 23.4. mennessä.

Työskentely Euroopan unionissa (verkkosivu)

EU-työpaikat (verkkosivu)

Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Valtioneuvoston kanslian kanssa.

Aalto-yliopiston Career Design Lab