Design Culture Salon: Mitä on suomalainen muotoilukulttuuri?

Tervetuloa ensimmäiseen Design Culture Salon -keskustelutilaisuuteen Helsingissä. Tunnetun tapahtumasarjan on perustanut muotoilujohtamisen professori Guy Julier.
Guy Julier

Design Culture Salon järjestää keskustelutilaisuuksia, joiden tarkoitus on:

- tarjota edistyksellistä keskustelua muotoilun monimutkaisesta, dynaamisesta ja läpitunkevasta roolista nyky-yhteiskunnassa ja

- vahvistaa keskustelua siitä, miten muotoilukulttuuria ja kritiikkiä ja niiden käytäntöjä voidaan edelleen kehittää.

Teemasta "Mitä on suomalainen muotoilukulttuuri" keskustelevat Helsinki Labin City Design Manager Päivi Hietanen, Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen, Helsinki Design Weekin toimitusjohtaja Kari Korkman ja Designmuseon intendentti Suvi Saloniemi, puheenjohtajana Guy Julier.

Paneelissa käsiteltäviä kysymyksiä ovat muun muassa: Mitkä ovat suomalaisen muotoilun vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat? Miten suomalainen muotoilukulttuuri on muotoutunut ja mikä sitä vahvistaa? Miten suuntaus palvelumuotoiluun ja muotoiluajatteluun uudistaa käsitystä suomalaisesta muotoilusta? Onko globalisaation aikakaudella tarkoituksenmukaista puhua muotoilusta kansallisella tasolla?

Design Culture Salon siirtyy Helsinkiin

Keskustelusarjan perusti vuonna 2012 Guy Julier, joka toimii nykyisin Aalto-yliopiston professorina, ja tilaisuudet jatkuvat nyt Helsingissä. Keskustelutilaisuuksia järjestettiin alun perin Lontoon Victoria and Albert -museossa, mutta myös muun muassa Shenzhenissä ja Wienissä.

Ensimmäisissä 25 tilaisuudessa on kuultu yli 120 panelistia, ja Design Culture Salonin blogia luetaan maailmanlaajuisesti. Aiempia teemoja ovat olleet muun muassa "Miten ikä vaikuttaa muotoilun kulttuureihin?", "Onko käyttäytymisen muutos pelottavaa?" Ja "Kuinka kaupunkipyöräilijä on muotoiltu?".

Jokaisessa tapahtumassa on kutsupaneeli ja yleensä puheenjohtajavieras, ja keskustelussa keskitytään ajankohtaisiin, muotoiluun liittyviin kysymyksiin. Panelisteina on alan ammattilaisia, tutkijoita ja kommentaattoreita.

Panelistit tekevät lyhyen, henkilökohtaisen katsauksen teemaan, minkä jälkeen seuraa avoin keskustelu. Design Culture Salonin blogista löytyy tiivistelmä jokaisesta keskustelutilaisuudesta.

Tapahtuma on ilmainen ja sinne on vapaa pääsy.

Aika: keskiviikko 24.10. klo 14:00

Paikka: Design Factory, Aalto-yliopisto, Betonimiehenkuja 5C, Espoo