Tapahtumat

David Fincher -seminaari Kino Reginassa 6.6.2020. Vapaa pääsy, liput noudettava ennakkoon.

KAVI - Kansallinen Audiovisuaalinen Instituutti, järjestää lauantaina 6.6 seminaarin, jossa käsitellään David Fincheriä ohjaajana.
Seminaarin jälkeen esitetään kaksi hänen elokuvaa: SEVEN (1995) ja FIGHT CLUB (1999).
Girl with the dragon tattoo, David Fincher

1980–90-lukujen mehukkaimmat popvideot ohjannut ja teknistä silmäänsä erikoistehostefirmassa viilannut David Fincher on noussut yhdeksi sukupolvensa suosituimmista ohjaajista. Hitchcockin perillisen tarinoissa ”väärät miehet” ja sarjamurhaajat jahtaavat toisiaan maailmassa, joka ammentaa film noirin tummasävyisestä maailmankuvasta käsitellessään ihmismielen pimeimpiä sopukoita.

Elokuvaaja Rauno Ronkainen pitää seminaarissa puheenvuoron Klo 15.35: ”Teknisen toteutuksen suhde sisältöön David Fincherin elokuvissa. Voiko kuvausta olla joskus liikaa?”

Seminaarin ohjelma

Millaisia kokemuksia paikan päällä työskennelleellä suomalaisvalaisijalla on David Fincherin elokuvan The Girl With the Dragon Tattoo (2011) kuvauksista? Miten tekniikka kohtaa sisällön, ja voiko kuvausta olla joskus liikaa? Entä millaiset ovat Fight Clubin maskuliinisuuden yhteiskunnalliset ulottuvuudet? Kaikesta tästä keskustellaan ainutlaatuisessa seminaarissa, jossa pääsee näkemään valkokankaalta myös David Fincherin ohjaamia musiikkivideoita.

Huom! Seminaariin on vapaa pääsy, mutta salin yleisökapasiteetti on rajattu 50 henkeen. Vapaaliput tulee noutaa etukäteen. Lippuja on vielä muutamia jäljellä Kino Reginan lipputiskillä, mistä niitä saa 2.6. klo 16.15 alkaen. Seminaari myös striimataan Kino Reginan Facebook-sivuille.

Aikataulu

David Fincher -seminaari lauantaina 6.6. klo 15–16.45 Kino Reginassa. Vapaa pääsy.

Klo 15.00 Musiikkivideo: Madonna: ”Express Yourself” (1989)

Klo 15.05 Jani Lehtinen ja Rauno Ronkainen: ”Millaisin keinoin ja millaisella volyymilla kohtauksia Fincherin elokuvissa toteutetaan? Käytännön kokemuksia ja materiaalia kohtausten toteutuksesta.”
Jani Lehtinen on valaisija, jonka kädenjälki näkyy mm. David Fincherin elokuvassa The Girl with the Dragon Tattoo (2011) sekä Pirjo Honkasalon elokuvassa Betoniyö (2013). Rauno Ronkainen on kuvaaja ja Aalto-yliopiston elokuvauksen opettaja.

Klo 15.35 Rauno Ronkainen: ”Teknisen toteutuksen suhde sisältöön David Fincherin elokuvissa. Voiko kuvausta olla joskus liikaa?”

Klo 16.05 Musiikkivideo: Madonna: ”Bad Girl” (1993)

Klo 16.10 Ilkka Levä: ”Fight Clubin maskuliininen riippuvuus uuden yhteiskunnan tuotantona.”
Ilkka Levä (FT) on indie-elokuvaohjaaja ja Suomen ja Pohjoismaiden historian dosentti Helsingin yliopistossa.

Klo 16.30 Keskustelua ja loppusanat.

Klo 16.40 Musiikkivideo: Madonna: ”Vogue” (1990)

Klo 16.45 Seminaari päättyy.

Tilaisuuden jälkeen esitetään elokuvat:

Klo 17.15 – 19.20 Seitsemän (Seven, US 1995) 125’
Klo 19.45 – 22.05 Fight Club (US, Saksa 1999) 139’