Tapahtumat

Better Business — Better Society -seminaari: "Mikä ihmeen oppimisen kriisi? Mikä rooli Suomella ja Euroopalla?"

Kauppakorkeakoulun Better Business — Better Society -seminaarisarjassa käsitellään ajankohtaisia, yhteiskunnallemme tärkeitä aiheita kuukausittain. Seminaarisarja järjestetään etänä keväällä 2021.
Kuvassa vihreällä taustalla kuva vaaleasta naisesta ja tapahtuman otsikko

Seminaarin tallenne on katsottavissa alla. Tekstitys lisätään tallenteeseen kahden viikon kuluessa ja sen jälkeen lisätään myös seminaarisarjan pääsivulle.

Yleisökysymysten vastaukset

Seminaarin aikana yleisöltä tuli paljon kysymyksiä, joihin emme kaikkiin ehtineet vastata seminaarin aikana. Ritva Reinikka ja Olli-Pekka Heinonen ovat kuitenkin vastanneet näihin kirjallisesti ja pääset lukemaan kysymykset vastauksineen alta.

*Vastauksia lisätty 8.3.20201

Helsinki Graduate School of Economicsin ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Ritva Reinikka johdattaa meidät aiheeseen ”Mikä ihmeen oppimisen kriisi? Mikä rooli Suomella ja Euroopalla?” Paneelikeskusteluun osallistuvat Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ja EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari Jutta Urpilainen. Seminaarin kieli on suomi.

Tilaisuudessa keskustellaan globaalista oppimisen kriisistä. Vaikka tänä päivänä melkein kaikki maailman lapset pääsevät kouluun, UNESCOn uusimpien tilastojen mukaan 617 miljoonaa lasta ja nuorta ei ole saavuttanut luku- ja laskutaidon vähimmäistasoa, vaikka käyvät koulua. Jos koulussa ei opi edes perustaitoja, kuinka silloin saadaan maan talous kasvuun, sopeudutaan ilmastonmuutokseen tai vähennetään köyhyyttä? Voisiko Suomi koulutusmaana olla “kokoaan suurempi“ koulutuskriisin ratkaisuja etsittäessä? Entä mikä rooli on Euroopan Unionilla suurena toimijana ja kumppanina?

Seminaarin striimi tulee näkyviin tälle sivulle seminaaripäivänä. Seminaaritallenne jää suoraan YouTubeen, ja sen voi katsoa toistona heti seminaarin jälkeen.

Seminaarin voi katsoa myös jälkikäteen videona. Videotallenne päivitetään noin kahden viikon kuluessa seminaarin jälkeen Better Business – Better Society -seminaarin sivulle: https://www.aalto.fi/fi/kauppakorkeakoulu/better-business-better-society-seminaarisarja

Lisätietoja tapahtumasta: [email protected]

Panelistit

Olli-Pekka Heinonen aloitti uuden Opetushallituksen pääjohtajana vuoden 2017 alusta. Tätä ennen hän toimi valtiosihteerinä valtiovarain-, opetus- ja kulttuuri-, sisä- ja ulkoasiainministeriössä. Heinonen on toiminut myös valtiosihteerinä valtioneuvoston kansliassa vuosina 2012-2015. Valtiosihteerinä hän johti valtioneuvoston kanslian toimintaa sekä avusti pääministerejä Jyrki Katainen ja Alexander Stubb.
Ennen siirtymistään valtioneuvoston kansliaan hän toimi Yleisradiossa johtajana vuosina 2002-2012, liikenne- ja viestintäministerinä vuosina 1999-2002 sekä opetusministerinä 1994-1999. Kansanedustajana hän oli vuosina 1995–2002. Heinonen on myös toiminut useissa luottamustehtävissä yhteiskunnan eri osa-alueilla. Koulutukseltaan Heinonen on oikeustieteen kandidaatti.

Jutta Urpilainen on EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari ja hänet valittiin tehtävään vuonna 2019. Urpilaisella on pitkä ura politiikassa ja hän on ollut SDP:n kansanedustajana vuosina 2003-2019. Urpilainen on toiminut myös SDP:n puheenjohtajana vuosina 2008-2014, sekä valtiovarainministerinä vuosina 2011-2014. Urpilainen oli ensimmäinen nainen molemmissa tehtävissä. Hän on toiminut monissa kansainvälisissä järjestötehtävissä, kuten Suomen valtuuskunnassa YK:n ja Unescon yleiskokouksissa. Ennen poliittista uraansa Urpilainen työskenteli opettajana.

Better Business – Better Society -seminaarisarja

Seminaarisarja Kauppakorkeakoulun ajankohtaisesta ja yhteiskunnallisesti tärkeistä aiheista järjestetään kuukauden ensimmäisenä torstaina, pois lukien kesän ja joulun lomakaudet.

Takaisin Better Business — Better Society -seminaarisarjan sivuille
Picture of Better Business seminar