Taiteen laitos

Happiness is a pleasant surprise – Digitalisaatio ja oppiminen -kurssin workshopnäyttely V1-galleriassa Väreessä

25.2.2019
Hands holding an art peace made of cardboard
Verna Tähtinen: Kotitalo, 2019

Millaisia välineitä digitaalinen maailma tarjoaa taiteelle? Kuinka teknologian  välineiden tuntemus auttaa luovassa prosessissa ja ajattelussa? Mikä asema mediakasvatuksella ja digitaalisilla formaateilla on arjessa?

Digitaalisuus ja oppiminen 1 -kurssin aikana Aallon kuvataidekasvatuksen opiskelijat toteuttivat kokeiluja stop motion -animaation, p5.js -koodikielen ja arduinorobottien avulla. Näistä kokeiluista syntyi ilahduttava workshop-näyttely Happiness is a pleasant surprise, jossa esille pääsivät mm. seinänsilitysteos, piirustusrobotti, kosketuksesta värisevä O ja useita muita yllättäviä lähestymistapoja mahdollisuuksista käyttää opeteltuja välineitä.

Kurssilla opiskelijat perehtyivät digitalisaation ilmiöiden, kuten sosiaalisen median ja robotiikan, sekä erilaisten tulevaisuusskenaarioiden kautta vaihteleviin mediaympäristöihin ja kehittivät medianlukutaitojaan. Opiskelijat tutustuivat digitaalisen sisällön tuottamisen välineisiin ja sovelsivat oppimistaan mm. tekoälyn ja luovan ohjelmoinnin lähtökohdista käsin.

Taiteilijat: Noa Malm, Oona Ojala, Vilma Leinonen, Anniina Marjakangas, Hanna Vuorivirta, Totti Korpua, Saara Kolehmainen, Saara Ikäläinen, Juliska Hämäläinen, Annukka Mäntynen, Beisa Vikman, Eli Kaarto, Max Saaristo, Henna Tuhkalainen, Pieta Oras, Verna Tähtinen, Aurora Raumolin.

Teksti: Verna Tähtinen ja Hanna Kaisa Pohjalainen

Anniina Marjakangas: Slurp, animaatio, 2019