Perustieteiden korkeakoulu

Professori N. Asokan sai ACM Fellow -arvonimen ja SIGSAC-palkinnon

N. Asokan palkittiin hänen työstään tietoteknisten järjestelmien tietoturvan ja yksityisyyden hyväksi.
Image: Adolfo Vera

Maailman suurin tietotekniikka-alan ammattilaisten yhteisö, Association for Computing Machinery (ACM), palkitsi professori N. Asokanin ACM Fellow -arvonimellä hänen työstään tietoteknisten järjestelmien turvallisuuden ja yksityisyyden hyväksi. Valinnassaan ACM korosti erityisesti Asokanin ansioita mobiilijärjestelmien tietoturvan ja yksityisyyden kehittämisessä.

ACM Fellow -arvonimen sai 56 järjestön jäsentä merkittävistä ansioistaan muun muassa tietojärjestelmien turvallisuuden, tietokonearkkitehtuurin, mobiiliverkkojen ja robotiikan aloilla. Tänä vuonna ACM Fellow -arvonimellä palkittujen jäsenten saavutukset koskevat digiteknologioita, joilla on huomattavia vaikutuksia sekä työ- että yksityiselämään.

ACM Fellow -arvonimi on annettu yhdelle prosentille ACM:n jäsenistä. Valinta perustuu ammatilliseen kokemukseen sekä merkittäviin saavutuksiin tietotekniikan alalla. ACM:n maailmanlaajuista vaikuttavuutta kuvaa se, että tänä vuonna arvonimellä palkittiin yliopistojen, yritysten ja tutkimuskeskusten henkilöstöä Suomesta, Kreikasta, Israelista, Ruotsista, Sveitsistä ja Yhdysvalloista.

Hiljattain sekä Wired että Forbes nostivat esille professori Asokanin ryhmän tutkimusta vihapuheentunnistinten heikkouksista.

SIGSAC-palkinto teknologisista innovaatioista

ACM nimesi professori Asokanin myös SIGSAC Outstanding Innovation -palkinnon saajaksi perustaen valinnan hänen teknisiin innovaatioihinsa tietotekniikan ja viestinnän turvallisuuden hyväksi. Asokanin työ on merkittävästi vaikuttanut tietoturvallisten järjestelmien teorian ja kehityksen edistämiseen ja ymmärtämiseen.

Asokanin palkitsemisen perusteena on hänen uraauurtavat reilun vaihdon kryptoprotokollan, luotettavan laiteyhteyden ja luotettavien mobiiliympäristöjen tutkimuksensa. Niitä on hyödynnetty laaja-alaisesti käytännössä, esimerkiksi verkkokauppatoteutuksissa ja mobiilimaksamisessa.

Asokan on Aalto-yliopiston tietoturvan professori, hän johtaa Helsingin yliopiston ja Aallon yhteistä tietoturvan HAIC-tutkimuskeskusta (Helsinki-Aalto Center for Information Security), toimii ICRI-CARS-vastuututkijana (Intel Collaborative Research Institute CARS, Collaborative Autonomous & Resilient Systems) ja johtaa yhdessä professori Tuomas Auran kanssa Secure Systems –tutkimusryhmää.

ACM perustettiin vuonna 1947, ja ACM Fellows -ohjelma käynnistettiin 1993. ACM on maailman suurin tietotekniikka-alan koulutus- ja tiedejärjestö, joka yhdistää tällä hetkellä yli 100 000 tietotekniikan opettajaa, tutkijaa ja ammattilaista. Järjestön tehtävä on edistää keskustelua, jakaa resursseja sekä vastata alan haasteisiin.

Lisätietoa:

ACM Fellow -arvonimi