Palvelut

Järjestelmätoimittaja Elsevierin saavutettavuusseloste Aalto-yliopiston tutkimusportaalille

Saavutettavuusseloste koskee Aalto-yliopiston tutkimusportaalia (Aalto University's research portal), joka on järjestelmätoimittaja Elsevier B.V.:n toimittama. Seloste on luotu 14.12.2020.

Tavoitteenamme on, että mahdollisimman monet ihmiset voivat käyttää verkkosivustoamme. Voit esimerkiksi:

• navigoida suurimmalla osalla verkkosivustoa näppäimistöllä
  • navigoida suurimmalla osalla verkkosivustoa puheentunnistusohjelmiston avulla
  • kuunnella verkkosivuston tekstin ääneen luettuna ruudunlukijan avulla (mukaan lukien JAWSin, NVDA:n ja VoiceOven uusimmat versiot)

Olemme myös tehneet verkkosivuston teksteistä mahdollisimman luettavia ja selkeitä.

AbilityNet-sivustolta löydät vinkkejä kuuntelun ja lukemisen apuvälineisiin.

Kuinka saavutettava sivustomme on?

Tiedämme, ettei sivustomme ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen:

• Vanhat PDF-dokumentit eivät pääsääntöisesti toimi ruudunlukijaohjelmistolla
  • Joidenkin otsikkotyylien järjestys ei ole WGAC 2.1 -kriteeristön mukainen.
  • Joissakin kohdissa kontrastit eivät ole täysin WGAC 2.1 -kriteeristön mukaisia.

Ilmoita ongelmasta sivuston saavutettavuudessa

Teemme jatkuvasti työtä sivustomme saavutettavuuden parantamiseksi. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä Elsevierin tukitiimille osoitteeseen [email protected].

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle osoitteeseen [email protected]. Saat vastauksen viimeistään 14 päivässä. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Tekniset tiedot sivuston saavutettavuudesta

Tämä verkkosivusto täyttää osittain lain vaatimat AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Sivustossa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alla.

Ei-saavutettava sisältö

Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavissa seuraavista syistä:

Saavutettavuusvaatimusten noudattamatta jättäminen

Olemme tietoisia tietyistä saavutettavuuspuutteista nykyisen Pure portaalin käyttöliittymäversion osalta.

Raporttiin kirjatut puutteet ja niitä korjataan jokaisen version yhteydessä alla mainittua poikkeusta lukuun ottamatta.

Kohtuuton rasite

Elsevier B.V.  ei voi valvoa verkkosivustolle linkitettyjen ulkopuolisten tahojen julkaisemien sisältöjen saavutettavuutta (esimerkiksi julkaisujen PDF-dokumentit). Näin ollen meitä ei voida pitää vastuussa siitä, että ne noudattavat saavutettavuuskriteerejä. Dokumentit on usein julkaistu kyseisen julkaisijan edellyttämässä formaatissa.

Saavutettavuuslain perusteella saavutettavuusvaatimus näille dokumenteille olisi mielestämme kohtuuton rasite.

Miten olemme testanneet sivuston saavutettavuutta?

Sivusto on viimeksi testattu 31.5.2019. Testauksen suoritti Elsevierin Digipalveluiden saavutettavuustiimi.  Elsevier B.V.:n verkkosivustoalusta on käytössä useilla asiakkailla, joten saavutettavuustestaus toteutettiin yhden esimerkkiasiakkaan verkkosivustolla. Testissä tarkistettiin verkkosivuston käytetyimmät tai navigoinnin kannalta tärkeimmät sivut.

Tätä palvelua tarjoaa:

Tutkimus- ja innovaatiopalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
URL kopioitu