Ohjelmat

Insinööritieteiden tohtoriohjelma

Tohtoriopintojen väliarviointi, Midterm review (ENG)

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu käynnisti 1.8.2018 kaikkien päätoimisten tohtoriopiskelijoiden väliarviointimenettelyn. Väliarvioinnin tavoitteena on parantaa tohtoriopintojen organisointia ja helpottaa opintojen edistymisen arviointia neljän vuoden tavoiteajassa.

Väliarvioinnin tavoitteet:

• Auttaa hahmottamaan opintoja ja helpottaa keskustelua tutkimuksen tavoitteista ja menetelmistä sekä tunnistaa välitavoitteet kohti julkaistavia tuloksia.
  • Vahvistaa opiskelijan, vastuuprofessorin ja ohjaajien välistä yhteyttä ja mahdollistaa ongelmien varhainen tunnistaminen.
  • Tarjota harjoitusta tutkimuksen eri vaiheissa: kirjallisuuskatsaus, raportin laatiminen, analysointi ja esittely.
  • Käydä läpi, kuinka alkuperäinen opinto- ja tutkimussuunnitelma on toteutunut.
  • Päivittää väliraportin tutkimussuunnitelma ja luonnostella väitöskirjan sisällysluettelo.
  • Tarjota yleistä palautetta tutkimusryhmältä.
  • Tarjota tilaisuus tohtoriopintojen keskeyttämiseen, jos se on opiskelijan edun mukaista.

Menettely

• Väliarviointi on tarkoitettu 1.8.2016 jälkeen Insinööritieteiden tohtoriohjelmassa aloittaneille tohtoriopiskelijoille. Se on pakollinen päätoimisille opiskelijoille ja sitä suositellaan osa-aikaisille opiskelijoille (jälkimmäisessä tapauksessa määräajat mitoitetaan pidemmiksi).
  • Tohtoriopiskelijat palkataan aluksi 1-2 vuodeksi.
  • Väliarviointi tehdään toisen vuoden aikana. Poikkeuksena voi olla varhainen väliarviointi ensimmäisen vuoden lopussa, jos työsopimus on yksivuotinen.
  • Tohtoriohjelman suunnittelija lähettää pyynnön väliarvioinnista opiskelijalle ja vastuuprofessorille toisena opiskeluvuonna, jos väliarviointia ei ole tehty jo aikaisemmin.

Valmistautuminen

• Vastuuprofessorin vastuulla on aloittaa valmistelut 2 kuukautta ennen väliarvioinnin määräaikaa.
  • Vastuuprofessori opastaa opiskelijaa arvioinnin yksityiskohdista. Suositus on, että opiskelija valmistelee katsausmateriaalin ja esittelee katsauksen vastuuprofessorille, ohjaajille ja tutkimusryhmälle seminaarissa. Vastuuprofessori voi kutsua ulkopuolisia arvioijia kommentoimaan arviointia. Vähimmäisvaatimus on tarkastusraporttien (katso yksityiskohdat alla) toimittaminen tohtoriohjelman suunnittelijalle vastuuprofessorin lausunnon kera.

Väliarviointiraportti

Opiskelijan raportti sisältää seuraavat asiat

• Edistymisraportti aikataulusta (todelliset aloituspäivät), opintopistesuunnitelman tilanne, julkaisut, käsikirjoitukset ja vertailu alkuperäisen tutkimussuunnitelman kanssa. Motivaatiokirje on ollut osa tohtoriohjelman hakumateriaalia. Opiskelijaa suositellaan tarkastelemaan motivaatiokirjettä osana edistymisraporttia.
  • Tutkimussuunnitelman päivittäminen sisältäen sekä jäljellä olevien tohtoriopintojen tavoitteet, menetelmät, odotetut tulokset ja aikataulun että väitöskirjan sisällysluettelon ja luettelon jo olemassa olevista ja suunnitelluista julkaisuista.
  • Vastuuprofessori ja ohjaajat voivat antaa ohjeita ja kommentteja raportista.
  • Väliarvioinnin suullinen esittäminen on vapaaehtoista, mutta erittäin suositeltavaa (vastuuprofessorin ohjeiden mukaan).

Vastuuprofessorin lausunto

• Vastuuprofessori laatii lausunnon väliarvioinnin onnistumisesta.
  • Lausunto sisältää väliarvioinnin kuvauksen ja arvioinnin sekä arvion opintojen loppuun saattamisesta jäljellä olevien opiskeluvuosien kuluessa.
  • Vastuuprofessori tekee selkeän ehdotuksen väliarvioinnin hyväksymisestä tai hylkäämisestä.
  • Jos vastuuprofessori ehdottaa väliarvioinnin hylkäämistä, on suositeltavaa, että ohjaajat antavat myös lausuntonsa väliarvioinnista.

Tohtorinkoulutusneuvosto käy läpi väliarviointimateriaalin ja tunnistaa seuraavat tapaukset:

• Tapaus 1: Opiskelijan arviointiraportti osoittaa opintomenestystä ja vastuuprofessorin lausunto suosittelee arvioinnin läpäisemistä.
  • Tapaus 2: Opiskelijan raportin ja professorin lausunnon välillä on selvä ristiriita.
  • Tapaus 3: Opiskelijan arviointiraportti on puutteellinen ja ohjaavan professorin lausunto suosittelee väliarvioinnin hylkäämistä.

Menettely väliarvioinnin jälkeen

• Tapaus 1: Tohtorinkoulutusneuvosto suosittelee dekaanille tohtoriopiskelijan väliarvioinnin hyväksymistä. Opiskelija voi jatkaa päätoimisia opintoja ja työsopimusta voidaan jatkaa.
  • Tapaus 2: Tohtorinkoulutusneuvosto voi pyytää tarkempia tietoja arviointiaineistosta ja keskustelee arvioinnista laitoksen johtajan kanssa antaakseen suosituksen arvioinnin hyväksymisestä tai hylkäämisestä.
  • Tapaus 3: Tohtorinkoulutusneuvosto suosittelee dekaanille, ettei tohtoriopiskelijan väliarviointia hyväksytä. Päätoimiset tohtoriopinnot päättyvät nykyisen työsopimuksen päättyessä.

Anna palautetta sivusta