Lahjoita tulevaisuus

Sotaa pakoon Ukrainasta – Elizavetan ja Katerynan opinnot jatkuvat Aalto-yliopistossa

Lahjoittajien tuen avulla Aalto-yliopisto pystyy tukemaan Ukrainasta tulevia opiskelijoita opiskelupaikan lisäksi elintärkeällä apurahalla.
Elizaveta

Vielä alkuvuodesta 2022 Elizaveta opiskeli toista vuotta tietotekniikkaa yksityisessä Eurooppalaisessa yliopistossa Kiovassa ja Kateryna ensimmäistä vuotta talouskybernetiikkaa Taras Ševtšenkon kansallisessa yliopistossa Kiovassa. Sitten Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja kaikki muuttui.

Nyt Elizaveta ja Kateryna asuvat Suomessa ja jatkavat opintojaan Aalto-yliopistossa. Aalto-yliopiston Ukraina-rahastoon tehtyjen lahjoitusten avulla 20 opiskelijalle myönnetään apuraha, josta katetaan opintojen aikaisia elinkustannuksia.

Elizaveta saapui äitinsä ja perheen kissojen kanssa Suomeen 14.3.2022. He pääsivät asumaan äidin ystävien luokse Porvooseen. Elizavetan ensimmäiset kurssit Aalto-yliopistossa alkoivat toukokuussa, jolloin hän muutti vuokralle Helsinkiin.

”Ukrainasta lähtiessä minulla oli vaihtovaatteet kassissa, ei juuri muuta. Olen saanut lahjoituksena sängyn, tuolin ja kannettavan tietokoneen. Avustuskeskuksesta saan peruselintarvikkeita ja syön paljon makaronia”, Elizaveta sanoo.

Kesäkuun lopussa hän saa tililleen ensimmäisen Aalto-yliopiston apurahan, joka on 800 euroa kuukaudessa. Se tulee tarpeeseen:

”Rahani ovat lopussa. On vaikeaa keskittyä opintoihin, jos pitää samalla huolehtia siitä, kuinka selviytyä seuraavasta kuukaudesta. Nykyisen asuntoni vuokra-aika päättyy pian ja apurahan avulla toivon voivani muuttaa opiskelija-asuntoon Espooseen lähelle yliopistoa.”

Kevään aikana Elizaveta suoritti kotiyliopistonsa toisen opiskeluvuoden loppuun etänä Suomesta. Suomen kieltä hän opiskeli jo aikanaan koulussa Ukrainassa ja kieliopinnot jatkuvat nyt Suomessa. Aalto-yliopiston kesäkurssien jälkeen Elizaveta aloittaa erillisopinnot Sähkötekniikan korkeakoulussa syksyllä.

”Minulla on paljon odotuksia opintojen suhteen, tutkinnon suorittaminen on tärkeää. Olen onnellinen siitä, että olen saanut paljon apua suomalaisilta, he ovat olleet hyvin ystävällisiä. Nyt monella ukrainalaisella on vaikeaa ja paljon surua”, sanoo Elizaveta.

Osaksi Aallon yliopistoyhteisöä

Sodan syttyessä Kateryna asui perheensä kanssa Kiovassa ja opiskeli unelmiensa yliopistossa.

”Sodan ensimmäisinä viikkoina kaikki pysähtyi. Olimme vain kotona, ei voinut tehdä mitään ja kaikki tuntui niin väärältä. Lopulta päätin äitini kanssa, että meidän on lähdettävä. Oli vaikeaa jättää perhe ja koti, eikä ollut tietoa siitä, mikä meitä täällä odottaa”, Kateryna kertoo.

Kateryna saapui äitinsä kanssa Suomeen maaliskuun puolessa välissä. Kuultuaan mahdollisuudesta suorittaa erillisopintoja Aalto-yliopistossa hän lähetti saman tien hakemuksensa.

”Kun tulin Suomeen, kaikki oli epävarmaa. Tuntui hullulta ajatella, että minun pitäisi lopettaa opiskelut alalla, josta olen aina haaveillut. Olen todella kiitollinen, että voin jatkaa opintoja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa ja pääsen täällä osaksi yliopistoyhteisöä.”

Kevään aikana Kateryna on opiskellut ahkerasti suomea ja saanut etäopiskelun avulla päätökseen ensimmäisen vuoden opintonsa Taras Ševtšenkon kansallisessa yliopistossa. Heinäkuussa alkavat Aalto-yliopiston kesäkurssit ja syksyllä opinnot Kauppakorkeakoulussa.

”Aalto-yliopiston opinto-ohjaajat ovat olleet todella mukavia ja auttaneet minua opintosuunnitelman teossa sekä kaikissa järjestelyissä. Tähän asti olen asunut äitini kanssa Punaisen Ristin järjestämässä asunnossa, mutta nyt odotan asuntoa Espoosta läheltä yliopistoa.”

Kateryna skating
Kateryna

Näillä näkymin Katerynan opinnot Suomessa kestävät vuoden. Sen jälkeinen tulevaisuus on avoin.

”Kukaan ei tiedä, miten Ukrainan tilanne lähiaikoina muuttuu. Nyt sopeudun elämääni Suomessa ja keskityn opintoihini. Odotan innolla muihin opiskelijoihin tutustumista ja syksyn opintojen alkamista”, Kateryna sanoo.

Teksti: Marjukka Puolakka

Aalto flags in Ukraine colours

Tukeasi tarvitaan yhä

Lahjoittajiemme tuen avulla olemme voineet myöntää apurahan elinkustannuksiin jo 17 Ukrainasta saapuneelle opiskelijalle. Tarve on silti suuri, sillä Suomeen saapuu koko ajan lisää yliopisto-opiskelijoita Ukrainasta. Lahjoittamalla autat varmistamaan, että mahdollisimman moni opiskelija voi jatkaa opintojaan kriisin aikana.

Lahjoitustapa
Valitse lahjoitussumma