Tämä Aalto Co-Educator (ACE) -tiimin ja Kemian tekniikan korkeakoulun välinen yhteistyö on esimerkki kestävän kehityksen teemojen onnistuneesta vahvistamisesta olemassa olevalla kurssilla. Yhteistyötä johtivat motivoituneet opettajat, jotka lähtivät mukaan luomaan ja tarkentamaan olemassa olevaa materiaalia. ACE-tiimin tavoitteena on tarjota edellytyksiä sille, että olemassa olevaan kurssiin voi sisällyttää uutta ajattelua ja kehitystä.
Prosessi alkoi opettajatiimin viiden jäsenen yksilöllisillä haastatteluilla, joita seurasivat kattavat koko tiimin opetussuunnitelmakartoitustyöpajat. Haastattelut ja työpajat tarjosivat kokonaisvaltaisen näkemyksen siitä, kuka opettaa mitä, ja antoivat tiimille mahdollisuuden nähdä, miten kaikki palapelin palaset liittyvät toisiinsa. Pohdittuaan asiaa tiimi huomasi, että vaikka kestävä kehitys oli otettu huomioon, teemoja olisi voitu tutkia syvällisemmin.
Yksi yhteisopettajista, Eero Hiltunen, pohtii: "Tämä yhteisopettajahanke toi kiireisiä ihmisiä yhteen (useaan otteeseen) ja helpotti ajattelutapaa kurssin muokkaamiseksi. Ryhmä auttoi meitä selkeyttämään kurssin tavoitteita entisestään. Analysoimme myös, mitkä alateemat ovat olennaisimpia - aiempaa systemaattisemmin ja avoimemmalla asenteella."